Home Onderwijs
Ieder kind heeft recht op een inclusief onderwijssysteem, gebaseerd op gelijke kansen. Alle kinderen moeten zich thuis en veilig voelen en met een onbeperkt zelfbeeld van school kunnen.
Tussen de 5 en 7 jaar gaan meisjes zichzelf als minder slim beschouwen dan jongens.
74% van de meisjes denkt dat het voor vrouwen lastiger is om leider te worden dan voor mannen.
1 op de 20 leerlingen voelt zich minder veilig op school door discriminatie op basis van etniciteit.
Leraren geven meisjes significant minder de beurt tijdens de wiskundeles dan jongens.
Ruim de helft van de LHB-leerlingen wordt op school uitgescholden om hun seksuele oriëntatie.
Vrouwen en mensen met een migratieachtergrond worden ondervertegenwoordigd in schoolboeken.
Kinderen van praktisch opgeleide ouders worden 2x vaker onderschat dan die van theoretisch opgeleide ouders.
Om ervoor te zorgen dat alle kinderen met een onbeperkt zelfbeeld van school kunnen, moet er een verandering plaatsvinden in het onderwijs. Op dit moment is er namelijk sprake van kansenongelijkheid. Zo denkt 73,7 procent van de Nederlandse meisjes dat het voor vrouwen lastiger is om een rol als leider te krijgen dan voor mannen. Maar wat zijn nou verder de feiten & cijfers? En wat is de invloed van de bias bij leraren? De antwoorden op onder andere die vragen vind je hieronder.
Om een doorbraak te creëren op het thema onderwijs, spreken wij de overheid, onderwijsprofessionals en individuen aan.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harddisk van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Lees meer