Wij streven naar een samenleving waarin het voor je kansen niet uitmaakt of je een meisje of jongetje bent, een vrouw of man. Of, beter gezegd: gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender en sekse.

  • Plek 31

    Nederland staat op de 31e plek van de Gender Gap Index van het World Economic Forum. Uit hetzelfde rapport blijkt dat Nederland nog steeds onderaan staat op de ranglijst van de 22 West-Europese landen en Noord-Amerika.

  • 100 jaar

    Wereldwijd is 68,6% van de kloof tussen mannen en vrouwen gedicht. Volgens het World Economic Forum duurt het nog minstens 100 jaar voordat de achterstand van vrouwen is opgeheven.

  • 14%

    Werkende mannen in Nederland verdienen nog steeds 14% meer dan werkende vrouwen.

  • 100 miljard

    Een meer gelijke positie op de arbeidsmarkt versterkt de economische zelfstandigheid van vrouwen en meer gelijkheid kan voor Nederland zelfs een toename van 100 miljard bbp opleveren.

Plek 31

Nederland staat op de 31e plek van de Gender Gap Index van het World Economic Forum. Uit hetzelfde rapport blijkt dat Nederland nog steeds onderaan staat op de ranglijst van de 22 West-Europese landen en Noord-Amerika.

100 jaar

Wereldwijd is 68,6% van de kloof tussen mannen en vrouwen gedicht. Volgens het World Economic Forum duurt het nog minstens 100 jaar voordat de achterstand van vrouwen is opgeheven.

14%

Werkende mannen in Nederland verdienen nog steeds 14% meer dan werkende vrouwen.

100 miljard

Een meer gelijke positie op de arbeidsmarkt versterkt de economische zelfstandigheid van vrouwen en meer gelijkheid kan voor Nederland zelfs een toename van 100 miljard bbp opleveren.

In 2003 verklaarde de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Aart Jan de Geus, de emancipatie van vrouwen voltooid. Hij vond het niet nodig dat het kabinet er geld voor zou vrijmaken. Als reactie hierop is WOMEN Inc. opgericht en al vijftien jaar zetten we ons in voor een samenleving waarin het voor je kansen niet uitmaakt of je een meisje of jongetje bent, een vrouw of man. (Of beter gezegd: gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender en sekse).

Want dat is nu nog niet het geval. Zo verdienen vrouwen nog altijd minder dan mannen, worden betaald werk en onbetaalde zorg ongelijk verdeeld terwijl de wensen van vrouwen en mannen vaak anders zijn. Ondanks wettelijke streefcijfers is er nog lang geen sprake van genderdiversiteit op besluitvormende posities. En daarnaast leven vrouwen in slechtere gezondheid dan mannen, omdat de gezondheidszorg grotendeels is gebaseerd op het mannenlichaam.

We zetten ons in voor zes thema’s: werk, gezondheid, geld, onderwijs, media en overheid. De afgelopen vijftien jaar hebben we verschillende doorbraken gecreëerd, lanceerden we meerdere campagnes, organiseerden we talloze evenementen en voerden onze politieke lobby verder op. Maar we zijn er nog niet. Als belangenorganisatie versnelt WOMEN Inc. de emancipatie en we gaan door tot het niet meer nodig is.

WOMEN Inc. vergroot je kansen.

Dit is wat we doen

We voeren campagne

WOMEN Inc. voert al jaren campagne voor meer gelijkheid op verschillende thema’s. Sinds 2013 laten we veelvuldig van ons horen! Je kunt ons bijvoorbeeld kennen van “Waar is mijn €300.000,-?”, “Behandel me als een dame” en “Komt een mens bij de dokter”.

Bekijk onze campagnes

LOKET Inc. - Training & Advies

Met het label LOKET Inc. bieden we de kennis en expertise die WOMEN Inc. de afgelopen 15 jaar heeft opgebouwd op het gebied van (onbewuste) in- en uitsluiting aan organisaties aan: hoe kunnen zij bijdragen aan een inclusieve samenleving en organisatiecultuur?

Zet LOKET INC. VOOR JOUW ORGANISATIE IN

We werken samen met politiek en bedrijfsleven

Verandering realiseer je niet alleen. Dat doe je samen met iedereen die daar invloed op heeft. Daarom werken wij veelvuldig en intensief samen met landelijke en lokale overheden, bedrijven, instellingen en kennisinstituten. Zo werken we samen aan een gelijkwaardiger Nederland, voor iedereen.

Lees meer

Dat doen we met succes

12 miljoen voor onderzoek gezondheid van vrouwen

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) trekt in 2016 twaalf miljoen euro uit voor onderzoek naar gezondheid van vrouwen. Deze investering is een enorme impuls voor kwaliteitszorg voor vrouwen en een belangrijke stap naar gezondheidszorg op maat voor iedereen. Onwetendheid over het vrouwenlichaam bedreigt vrouwenlevens en wij zijn trots dat we minister Schippers met de Alliantie Gender & Gezondheid hebben kunnen overtuigen dat dit niet langer acceptabel is.

Gezondheidszorg op maat

Uitbreiding betaald partnerverlof

Na jarenlange lobby van WOMEN Inc. en andere organisaties hebben alle partners van vrouwen die net bevallen zijn per 1 juli 2020 recht op in totaal 6 weken betaald verlof. Dit is een grote doorbraak want tot voor kort stonden we met 2 dagen betaald partnerverlof onderaan alle internationale ranglijsten. Het korte verlof had bovendien grote invloed op de ongelijke verdeling van werk en zorg tussen vrouwen en mannen.

Lees ons magazine Zo werkt het!

Oprichting Coalitie Beeldvorming in de Media

In 2017 starten RTL, NPO en VICE onder aanvoering van WOMEN Inc. de Coalitie ‘Beeldvorming in de Media’. Ze pakken (onbewuste) stereotypering over vrouwen en mannen, leeftijd, etniciteit en sociaal-economische status aan te pakken en bevorderen bewustzijn over vooroordelen. Sindsdien zijn de volgende organisaties aangesloten: VEA, IncludeNow, EndemolShine, Coca-Cola, World Press Photo, Unfold, Viacom, YouTube Nederland en Universal Media.

Lees wat we nog meer doen

We maken een punt van gendergelijkheid in Den Haag

Wet- en regelgeving kan grote impact hebben op het verkleinen of juist vergroten van ongelijkheid tussen vrouwen en mannen. Met de verkiezingen van 2021 in het verschiet overhandigen we daarom op 3 maart 2020 ons 6-puntenplan Stem Gendergelijkheid aan politieke partijen in Den Haag. We roepen hen op de zes punten op te nemen in hun partijprogramma’s. Het puntenplan is inmiddels meer dan 13.000 keer ondertekend!

Bekijk en onderteken ons 6-puntenplan

Wij zijn (mede-) coördinator van deze Sustainable Development Goals (SDG's):

Doel 10
Minder ongelijkheid
Lees meer
Doel 5
Vrouwen en mannen gelijk
Lees meer