Media

De media hebben een belangrijke rol in het vergroten en verkleinen van kansen. Het is tijd voor inclusieve media, waarin iedereen gehoord en gezien wordt en waarin stereotiepe beeldvorming de kansen van bepaalde groepen niet inperkt.

35,4%

Bij de NPO is slechts 35,4% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% zijn.

13%

Slechts 13% van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6x minder dan in werkelijkheid

Expert

22% van de experts in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw.

40%

40% van de vrouwen herkent zich niet in de vrouwen in reclames.

1,5 keer vaker

In Nederlandse tv-reclames spreken mannen 1,5 keer vaker dan vrouwen.

1 op de 10

Slechts 10% van de mensen die in het nieuws verschijnen zijn mensen van kleur.

3 keer vaker

Vrouwen worden in de media ruim 3 keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie.

71%

71% van de vrouwen vindt dat de media beter moeten worden in het representeren van vrouwen met verschillende lichaamstypen, leeftijden en etniciteiten.

35%

35% van de Nederlandse talkshowgasten met een migratieachtergrond zit aan tafel om te spreken over een onderwerp gerelateerd aan etniciteit.

Laatste Nieuws

Bekijk meer
  • Actueel
  • Media
  • ...

Vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in Nederlandse nieuwsmedia

  • Actueel
  • Media
  • ...

Feministische manifesten: Een oproep tot verzet en utopie

  • Actueel
  • Media
  • ...

(On)Gehoord: Doula’s van de Stad

  • Actueel
  • Media
  • ...

Goed Fout: wat ons betreft Goed Mis

  • Actueel
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Global Gender Gap Report 2021: Ondanks een stijging op de ranglijst, zijn we er nog niet

  • Actueel
  • Media
  • ...

Tips om te verdwalen in verhalen

Bekijk meer

Verdieping media

Om tot inclusieve media te komen zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.

Vragen?

Sander Heithuis is onze expert op het thema Media.
E-mail Sander
  • Kennis
  • Media
  • ...

WOMEN INClusieve Filmlijst

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Beeldvorming

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Wat is stereotypering?

  • Kennis
  • Media
  • ...

Hoe gaat het met representatie in de media?

  • Kennis
  • Media
  • ...

De winst van inclusieve media

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Inclusieve taal

  • Kennis
  • Media
  • ...

"Wij selecteren alleen op kwaliteit"

Ons werk

Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.

  • Campagne
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Stem Gendergelijkheid

  • Campagne
  • Werk
  • Media
  • ...

Beperkt Zicht

Publicaties en tools

Alle publicaties
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Global Media Monitoring Project 2020

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

(Incomplete) Stijlgids voor inclusieve (beeld)taal

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Publicatie 'Beperkt zicht - De rol van mediamakers in beeldvorming'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Hoe kan je vooroordelen in taalgebruik herkennen?

Bekijken
  • Download & Tools
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Puntenplan Voor De Politiek

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Literatuurstudie: 'Wat zijn de effecten van beeldvorming?'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Trans* gender in / & de media

Bekijken

Samenwerkingen

Alle cases
  • Case
  • Media
  • ...

Coalitie beeldvorming in de media

Masterclass Inclusieve Media

Het wordt steeds belangrijker dat Media een afspiegeling zijn van de samenleving, met ontroerende, aansprekende en verrassende content. In de Masterclass Inclusieve Media gaan we in op hoe je dit kan realiseren.

Lees meer