Media

Op televisie is 39,1% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% zijn.

In de top-10 van meest gevraagde talkshowgasten van 2020 staat slechts één vrouw.

13%

Slechts 13% van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6x minder dan in werkelijkheid

26,7% van de experts in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw.

40%

40% van de vrouwen herkent zich niet in de vrouwen in reclames.

In Nederlandse tv-reclames spreken mannen 1,5 keer vaker dan vrouwen.

Slechts 10% van de mensen die in het nieuws verschijnen zijn mensen van kleur.

Vrouwen worden in de media ruim 3 keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie.

0,01% van alle geschreven artikelen in kranten en nieuwsbladen gaat over transgender personen.

35%

35% van de Nederlandse talkshowgasten met een migratieachtergrond zit aan tafel om te spreken over een onderwerp gerelateerd aan etniciteit.

Mannen zeggen drie keer zoveel als vrouwen in Disney-films.

Laatste Nieuws

Bekijk meer
  • Actueel
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Emancipatiemonitor en -nota 2022: Er moet meer gebeuren voor gendergelijkheid!

  • Actueel
  • Media
  • ...

Ayşe Kübra Küpeli over haar debuut, verwachtingen en vooroordelen in comedy

  • Actueel
  • Media
  • ...

Vrouwen in comedy en cabaret: nog steeds weinig podium

  • Actueel
  • Media
  • ...

Inclusieve taal: niet als doel, maar als middel

  • Actueel
  • Media
  • ...

Mediamakers voelen maatschappelijke druk om representatiever beeld van vrouwen te geven en zijn in beweging

  • Actueel
  • Media
  • ...

The Promise: wat betekent het om vrouw te zijn in deze tijd?

Bekijk meer

Verdieping media

Om tot inclusieve media te komen zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.

Vragen?

Sander Heithuis is onze expert op de thema's Media & Onderwijs.
E-mail Sander
  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Beeldvorming

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Wat is stereotypering?

  • Kennis
  • Media
  • ...

Hoe gaat het met representatie in de media?

  • Kennis
  • Media
  • ...

Achter de schermen

  • Kennis
  • Media
  • ...

Consent in de media

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Inclusieve taal

  • Kennis
  • Media
  • ...

WOMEN INClusieve Filmlijst

  • Kennis
  • Media
  • ...

De winst van inclusieve media

  • Kennis
  • Media
  • ...

"Wij selecteren alleen op kwaliteit"

Ons werk

Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.

  • Campagne
  • Media
  • ...

Blikopener

  • Campagne
  • Media
  • ...

Een nog onverteld verhaal

Publicaties en tools

Alle publicaties
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Publicatie Blikopener - De rol van mediamakers in beeldvorming (5 jaar later)

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Rapport 'Een nog onverteld verhaal' - Verkennend onderzoek naar gender(on)gelijkheid in de kunstwereld

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

De (Incomplete) Stijlgids

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Global Media Monitoring Project 2020

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Publicatie BeperktZicht - De rol van mediamakers in beeldvorming

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Hoe kan je vooroordelen in taalgebruik herkennen?

Bekijken
  • Download & Tools
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Puntenplan Voor De Politiek

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Literatuurstudie: 'Wat zijn de effecten van beeldvorming?'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Trans* gender in / & de media

Bekijken

Samenwerkingen

Alle cases
  • Case
  • Media
  • ...

Coalitie beeldvorming in de media

Masterclass Inclusieve Media

Het wordt steeds belangrijker dat Media een afspiegeling zijn van de samenleving, met ontroerende, aansprekende en verrassende content. In de Masterclass Inclusieve Media gaan we in op hoe je dit kan realiseren.

Lees meer