Home Media
De media hebben een belangrijke rol in het vergroten en verkleinen van kansen. Het is tijd voor een inclusieve media, waarin iedereen gehoord en gezien wordt en waarin stereotiepe beeldvorming de kansen van bepaalde groepen niet inperkt.
Bij de NPO is slechts 35,4% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% moeten zijn.
Slechts 13% van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6x minder dan in werkelijkheid.
Vrouwen worden bijna 2x vaker dan mannen in een keuken gerepresenteerd. Mannen komen 2x vaker voor in een setting van een sportevenement.
Slechts 3% van de advertenties laat vrouwen in leiderschapsposities zien.
71% van de vrouwen vindt dat de media beter moeten worden in het representeren van vrouwen met verschillende lichaamstypen, leeftijden, etniciteiten.
Om tot een inclusieve media te komen, zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.
Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.
Het wordt steeds belangrijker dat Media een afspiegeling zijn van de samenleving, met ontroerende, aansprekende en verrassende content. In de Masterclass Inclusieve Media gaan we in op hoe je dit kan realiseren.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harddisk van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Lees meer