Home Media
Op televisie is 39,1% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% zijn.
In de top-10 van meest gevraagde talkshowgasten van 2020 staat slechts één vrouw.
Ongeveer 13 procent van de collectiestukken in Nederlandse museumzalen is door een vrouw gemaakt.
26,7% van de experts in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw.
40% van de vrouwen herkent zich niet in de vrouwen in reclames.
In Nederlandse tv-reclames spreken mannen 1,5 keer vaker dan vrouwen.
Slechts 10% van de mensen die in het nieuws verschijnen zijn mensen van kleur.
Vrouwen worden in de media ruim 3 keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie.
0,01% van alle geschreven artikelen in kranten en nieuwsbladen gaat over transgender personen.
35% van de Nederlandse talkshowgasten met een migratieachtergrond zit aan tafel om te spreken over een onderwerp gerelateerd aan etniciteit.
Mannen zeggen drie keer zoveel als vrouwen in Disney-films.
Om tot inclusieve media te komen zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.
Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.
Taal heeft de kracht om in en uit te sluiten. In het streven naar een gelijkwaardige maatschappij moeten we ons bewust zijn van deze functie van taal. Maar hoe zorg je ervoor dat de taal van jouw organisatie mensen op een gelijke manier behandelt?
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harddisk van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Lees meer