Media

We zetten ons in voor inclusieve media, waarin iedereen gehoord en gezien wordt en waarin stereotiepe beeldvorming de kansen van bepaalde groepen niet inperkt.

35%

Bij de NPO is slechts 35,4% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% moeten zijn.

13%

Slechts 13% van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6x minder dan in werkelijkheid.

2x vaker

Vrouwen worden bijna 2x vaker dan mannen in een keuken gerepresenteerd. Mannen komen 2x vaker voor in een setting van een sportevenement.

3%

Slechts 3% van de advertenties laat vrouwen in leiderschapsposities zien.

71%

71% van de vrouwen vindt dat de media beter moeten worden in het representeren van vrouwen met verschillende lichaamstypen, leeftijden, etniciteiten.

Laatste Nieuws

Bekijk meer
  • Actueel
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Nederland blijft achter op Europese index voor gendergelijkheid

  • Actueel
  • Media
  • ...

Nog weinig diversiteit in Nederlandse nieuwsmedia

  • Actueel
  • Media
  • ...

WOMEN Inc. lanceert INClusieve Filmlijst

  • Actueel
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Kijk Het WOMEN Inc. Jubileumfestival terug

  • Actueel
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Nieuwe Website WOMEN Inc.

  • Actueel
  • Media
  • ...

Gezocht: Films voor de WOMEN INClusieve Filmlijst!

Bekijk meer

Verdieping media

Om tot een inclusieve media te komen, zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.

Vragen?

Hajar Fallah is onze expert op het thema Media en Beeldvorming.
E-mail Hajar
  • Kennis
  • Media
  • ...

WOMEN INClusieve Filmlijst

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Beeldvorming

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Wat is stereotypering?

  • Kennis
  • Media
  • ...

Hoe gaat het met representatie in de media?

  • Kennis
  • Media
  • ...

De winst van inclusieve media

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Inclusieve taal

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Wat is bias?

Ons werk

Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.

  • Campagne
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Stem Gendergelijkheid

  • Campagne
  • Werk
  • Media
  • ...

Beperkt Zicht

Publicaties en tools

Alle publicaties
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Global Media Monitoring Project 2020: 'Nog steeds weinig diversiteit in de Nederlandse media'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

(Incomplete) Stijlgids voor inclusieve (beeld)taal

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Publicatie 'Beperkt zicht - De rol van mediamakers in beeldvorming'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Een 'incomplete checklist' voor een inclusiever medialandschap

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Hoe kan je vooroordelen in taalgebruik herkennen?

Bekijken
  • Download & Tools
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

6-puntenplan Stem Gendergelijkheid

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Literatuurstudie: 'Wat zijn de effecten van beeldvorming?'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Test je onbewuste vooroordelen

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Trans* gender in / & de media

Bekijken

Samenwerkingen

Alle cases
  • Case
  • Media
  • ...

Coalitie Beeldvorming in de Media

Masterclass Inclusieve Media

Het wordt steeds belangrijker dat Media een afspiegeling zijn van de samenleving, met ontroerende, aansprekende en verrassende content. In de Masterclass Inclusieve Media gaan we in op hoe je dit kan realiseren.

Lees meer