Media

39,1%

Op televisie is 39,1% van de mensen in beeld vrouw. Bij een evenredige representatie zou dit 50% zijn.

Talkshows

In de top-10 van meest gevraagde talkshowgasten van 2020 staat slechts één vrouw.

13%

Slechts 13% van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6x minder dan in werkelijkheid

Expert

26,7% van de experts in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw.

40%

40% van de vrouwen herkent zich niet in de vrouwen in reclames.

1,5 keer vaker

In Nederlandse tv-reclames spreken mannen 1,5 keer vaker dan vrouwen.

1 op de 10

Slechts 10% van de mensen die in het nieuws verschijnen zijn mensen van kleur.

3 keer vaker

Vrouwen worden in de media ruim 3 keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie.

0,01%

0,01% van alle geschreven artikelen in kranten en nieuwsbladen gaat over transgender personen.

35%

35% van de Nederlandse talkshowgasten met een migratieachtergrond zit aan tafel om te spreken over een onderwerp gerelateerd aan etniciteit.

Laatste Nieuws

Bekijk meer
  • Actueel
  • Media
  • ...

Docu-tip: Bigger Than Us

  • Actueel
  • Media
  • ...

Ondervertegenwoordiging van vrouwen op TV aanleiding voor urgent mediagesprek

  • Actueel
  • Media
  • ...

Gamen als vrouw: "We zijn er wel"

  • Actueel
  • Media
  • ...

Voorzitter NPO en directeur RTL gaan in gesprek over representatie van vrouwen op televisie

  • Actueel
  • Media
  • ...

Inclusieve Kinderboekenlijst

  • Actueel
  • Media
  • ...

Gezocht: Vrouwen die graag gamen

Bekijk meer

Verdieping media

Om tot inclusieve media te komen zijn verschillende stappen nodig. Zo zouden mediamakers zich bewust moeten zijn van hun eigen bias, is het belangrijk dat redacties divers zijn en moeten we meer te zien krijgen dan eenzijdige en stereotiepe verhalen. Maar hoe gaat het nu in de media? En welke concepten zijn belangrijk? Je leest het hieronder.

Vragen?

Sander Heithuis is onze expert op de thema's Media & Onderwijs.
E-mail Sander
  • Kennis
  • Media
  • ...

WOMEN INClusieve Filmlijst

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Beeldvorming

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Wat is stereotypering?

  • Kennis
  • Media
  • ...

Hoe gaat het met representatie in de media?

  • Kennis
  • Media
  • ...

De winst van inclusieve media

  • Kennis
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Inclusieve taal

  • Kennis
  • Media
  • ...

"Wij selecteren alleen op kwaliteit"

Ons werk

Om een doorbraak te creëren in de positie van vrouwen op het thema media, spreken wij de overheid, mediamakers en individuen aan.

  • Campagne
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Stem Gendergelijkheid

  • Campagne
  • Werk
  • Media
  • ...

Beperkt Zicht

Publicaties en tools

Alle publicaties
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Global Media Monitoring Project 2020

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

De Incomplete Stijlgids

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Publicatie 'Beperkt zicht - De rol van mediamakers in beeldvorming'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Hoe kan je vooroordelen in taalgebruik herkennen?

Bekijken
  • Download & Tools
  • Werk
  • Overheid
  • Gezondheid
  • Geld
  • Onderwijs
  • Media
  • ...

Puntenplan Voor De Politiek

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Literatuurstudie: 'Wat zijn de effecten van beeldvorming?'

Bekijken
  • Download & Tools
  • Media
  • ...

Trans* gender in / & de media

Bekijken

Samenwerkingen

Alle cases
  • Case
  • Media
  • ...

Coalitie beeldvorming in de media

Masterclass Inclusieve Media

Het wordt steeds belangrijker dat Media een afspiegeling zijn van de samenleving, met ontroerende, aansprekende en verrassende content. In de Masterclass Inclusieve Media gaan we in op hoe je dit kan realiseren.

Lees meer