Delen

Ondervertegenwoordiging van vrouwen op TV aanleiding voor urgent mediagesprek

Amsterdam, 15 november – CEO van RTL Sven Sauvé en voorzitter van de NPO Shula Rijxman gaan op woensdag 17 november live met elkaar in gesprek over de representatie van vrouwen op de Nederlandse televisie. Dit doen ze naar aanleiding van een nieuw rapport van het Commissariaat voor de Media. Het onafhankelijke bestuursorgaan deed onderzoek naar non-fictie programma’s in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Uit het onderzoek blijkt dat 39,1% van de mensen op tv in 2021 vrouw was. Een lichte stijging ten opzichte van twee jaar geleden, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd, maar voor evenredige vertegenwoordiging moet nog veel gebeuren.

Vrouwen waren vooral in beeld als onderwerp van portret of als slachtoffer en nog steeds nauwelijks als expert: 26,7% van de hoogleraren en wetenschappelijke onderzoekers op tv was vrouw. Bij sportjournaals en talkshows over sport is wel een positieve ontwikkeling te zien, het aandeel vrouwen steeg daar van 3,8% in 2019 naar 13,2% in 2021. Ook het aandeel vrouwen dat als verslaggever te zien was nam toe in 2021: van 23,1% naar bijna 40%. Verder is het opvallend dat hoewel vrouwen sterk oververtegenwoordigd (81%) zijn in de zorg, het onderzoek laat zien dat de coronacrisis geen bepalende rol heeft gespeeld in de toename van vrouwen op tv. 

‘Man, wat ben je veel in beeld!’

CEO van RTL Nederland, Sven Sauvé en voorzitter van de NPO, Shula Rijxman gaan tijdens de talkshow ‘Man, wat ben je veel in beeld!’ van WOMEN Inc. en FemCity met elkaar in gesprek. Ze zullen bespreken welke stappen er al zijn gezet en wat er nog moet gebeuren om de representatie van vrouwen te verbeteren. Commerciële zenders doen het beter (40,5%) dan de publieke omroep (37,7%) met betrekking tot vertegenwoordiging van vrouwen op tv, al nam het percentage vrouwen bij die laatste toe en bleef dit bij de commerciële zenders ongeveer gelijk. 

Kijk hieronder de samenvatting, of klik hier om het hele programma terug te kijken

De media vormen de werkelijkheid

’De media beschrijven niet alleen de werkelijkheid, maar vormen deze ook. Het is daarom van belang dat iedereen zich in de media kan herkennen. Dit geldt niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mensen met andere ondervertegenwoordigde genderidentiteiten, seksuele voorkeuren en etniciteiten. De onderzoeken van de laatste jaren hebben laten zien hoe belangrijk dit thema is en we hopen dan ook dat het nieuwe kabinet ervoor zal kiezen om dit onderzoek elke twee jaar te laten uitvoeren. Structurele monitoring is cruciaal om te kunnen zien of we echt vooruitgang boeken of dat verschillen incidenteel zijn, en om waar nodig bij te kunnen sturen.’’
Emma Lok, directeur Strategie & Communicatie van WOMEN Inc.

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer
  • Actueel
  • Werk
  • Gezondheid
  • Financiën
  • Media
  • ...

De Incomplete Stijlgids van WOMEN Inc.

  • Actueel
  • Gezondheid
  • Media
  • ...

FemCity en WOMEN Inc. in Pakhuis De Zwijger

  • Actueel
  • Werk
  • ...

Fix het systeem voor vrouwen in tech

Bekijk meer