Delen

V roept op eerste dag EK op tot gelijke kansen voor vrouwen in voetbal

Op 6 juli 2022, de eerste dag van het EK voetbal voor vrouwen, lanceren WOMEN Inc., Helden en Less Agency ‘’V’’ om gelijke kansen tussen vrouwen en mannen, meiden en jongens in het voetbal te versnellen. V wil hier zoveel mogelijk partners voor vinden. De verschillen in kansen tussen vrouwen en mannen, meiden en jongens in het voetbal zijn nog groot.

Barbara Barend, directeur van Helden:

‘’Toen ik wilde voetballen moesten mijn ouders en ik strijd leveren om dat mogelijk te maken. Nu, tientallen jaren later, krijgen meiden nog steeds niet dezelfde kansen als jongens in het voetbal. Bij veel amateurclubs is er in tegenstelling tot het opleiden van jongens, geen beleid voor het opleiden van meiden. Meiden die dromen van een carrière als profvoetballer zijn nu bijna altijd afhankelijk van de grillen van een trainer en de standvastigheid van hun ouders. Met V willen we onder andere deze systeemfout gaan doorbreken.’’

Ik doe mee!

Coalitie V

Onderdeel van de beweging is Coalitie V. V staat voor Vrouwen, Voetbal, Verbinding en Versnelling. De coalitie gaat van start met WOMEN Inc., Helden, Less Agency en Azerion (aankomend seizoen naamgevend sponsor van de Vrouwen Eredivisie) maar wil bij de start van het WK voetbal voor vrouwen op 20 juli 2023 uit minstens 10 gelijkgestemde partijen bestaan om gelijke kansen in het voetbal voor vrouwen en mannen te realiseren. De ervaringen van Vera Pauw, maar ook eerdere berichtgeving over seksueel wangedrag binnen het voetbal maken pijnlijk duidelijk dat er nog een wereld te winnen is. Een veilige werkomgeving voor iedereen is een voorwaarde voor gelijke kansen. Naast gelijke kansen op het gebied van beleid, beloning, faciliteiten op en rond het veld en in de media is een veilige werkomgeving dan ook een thema waar Coalitie V mee aan de slag gaat. Emma Lok, directeur Strategie & Communicatie bij WOMEN Inc., benadrukt het belang van zo’n coalitie:

‘’Voetbal speelt een grote rol in de Nederlandse samenleving: er zijn miljoenen mensen die wekelijks voetbal kijken, spelen en erover praten. Daarom is het zo problematisch dat vrouwen en meiden nu niet dezelfde kansen in het voetbal hebben als jongens en mannen. Die ongelijkheid zit in het hele systeem, daarom is het cruciaal om met verschillende partijen aan tafel te gaan, zoals mediapartijen, sponsoren en voetbalverenigingen.’’

Ongelijkheid in beleid

Gelijke kansen voor vrouwen en mannen binnen het voetbal zijn nog lang niet in zicht. Tekenend hiervoor is dat al het voetbal voor vrouwen officieel nog steeds valt onder ‘amateurvoetbal’, óók de Oranje Leeuwinnen en de eredivisieclubs. Voor de beeldvorming van vrouwen en besluiten hierop volgend is dat funest. Het gaat dus al mis bij het beleid, wat niet zo gek is als je je bedenkt dat slechts 13% van alle bestuursvoorzitters bij voetbalverenigingen vrouw is. Deze ongelijkheid sijpelt vervolgens door naar beloning, faciliteiten op en rond het veld en de vertegenwoordiging van vrouwenteams in de media.

Ongelijkheid in beloning

De ongelijkheid in beloning is onder andere te zien in de Vrouwen Eredivisie. Bij de meeste grote voetbalclubs ontvangen de vrouwen alleen een onkostenvergoeding van een paar honderd euro per maand. Hoewel zij dus op professioneel niveau voetballen, kunnen zij hier niet van leven. Slechts een aantal clubs heeft sindskort een CAO voor de vrouwenteams.

Ongelijkheid op en rond het veld

Ook bij de faciliteiten is de onderwaardering van vrouwen en meiden te zien. Al vanaf jonge leeftijd zijn de faciliteiten op en rond het veld bij veel clubs voor meidenteams minder goed dan voor jongensteams. Ook over het opleiden van meiden is vaak niet nagedacht. Ook al horen de meiden bij de besten, ze zijn meestal afhankelijk van individuen voor hun ontwikkeling. Verder zijn er op recreatief niveau minder vaak trainers en scheidsrechters voor meiden dan voor jongens.

Ongelijkheid in de media

Deze zomer zendt de NOS alle wedstrijden van het EK voor vrouwen uit. Dat is een geweldige vooruitgang. Maar het verschil in zendtijd tussen vrouwen en mannen in het voetbal is groot. Zo kiest ESPN ervoor om slechts één wedstrijd uit de Vrouwen Eredivisie uit te zenden per weekend, hoewel deze wedstrijden soms beter bekeken worden dan wedstrijden uit de Eredivisie voor mannen. Daar tegenover staat dat ESPN elk weekend alle wedstrijden van de Eredivisie Mannen uitzendt. Bij de NOS zijn wekelijks alle samenvattingen van de mannen te zien. Bij de vrouwen is dat alleen de samenvatting van de zondag wedstrijd. Niet alleen is dit een gemiste kans om rolmodellen voor meiden te laten zien, ook houdt het de ongelijke beloning tussen vrouwen en mannen in stand. Sponsorgelden zijn daar namelijk een belangrijk onderdeel van en daar is zichtbaarheid in de media cruciaal voor.

Boegbeelden van V

Fardau van Gils (speler Ajax meiden, KNVB meiden en het eerste jongenselftal van FC Purmerend Jongens onder 11), Marc Oosterhout (schrijver van het boek ‘Voetbaldochter’, voetbalvader), Rosa van Engelshoven (Trekvogels Vrouwen 1, hoofdklasse), Karim Touzani (voormalig profvoetballer en voetbalvader) en Lina Touzani (MO16 Ajax , O15 KNVB en Sporting Martinus J016-1) zijn boegbeelden van V.

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer
  • Actueel
  • Media
  • ...

Deze sportzomer verdienen de media geen podiumplek. Het nieuwe mediaseizoen is hét moment voor verbetering

  • Actueel
  • Media
  • ...

Vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in Nederlandse nieuwsmedia

  • Actueel
  • Media
  • ...

Gamen als vrouw: "We zijn er wel"

Bekijk meer