Delen

Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk?'

Hoe gelukkig zijn we eigenlijk op ons werk? Welke factoren kunnen bijdragen aan meer werkgeluk en wat levert het op? Met deze vragen en veel plezier hebben we afgelopen maandag 24 september ‘De Week van het Werkgeluk’ geopend. Onder leiding van filosoof Lammert Kamphuis zijn we met 120 aanwezigen in gesprek gegaan over de winst van werkgeluk.

De ochtend begint met aandacht voor de wensen van werknemers. Want een aantrekkelijke werkgever heeft oog voor het geluk van haar of zijn medewerkers en houdt rekening met wat zij nodig hebben. Hierover vertellen vijf werknemers in een unieke audiotour. Ieder vanuit een eigen perspectief: zo had Jeanne meer begrip nodig toen ze in de overgang kwam en had Thijs veel gehad aan langer betaald partnerverlof.

 

Beluister alle verhalen van werknemers

 

Deense expert Arlette Bentzen over de voorwaarden van werkgeluk

Bij de start van het plenaire programma komen we er met behulp van Sendsteps achter dat de aanwezigen in de zaal overwegend gelukkig zijn op hun werk:

Deze cijfers komen overeen met een wereldwijd onderzoek dat tijdens de Masterclass wordt gepresenteerd door Arlette Bentzen. Zij is Chief Happiness Officer bij Woohoo inc., een Deens bedrijf dat al 15 jaar werkt aan geluk op de werkvloer, of op z’n Deens: Arbejdsglæde. Arlette benoemt een aantal belangrijke voorwaarden voor werkgeluk: de balans tussen werk en privé, inkomensgelijkheid, aantal werk- en vakantieuren, samenwerking met anderen en platte management structuren. Ze benoemt over de enorm belangrijke rol van de manager in het geluk van werknemers, want: “managers zijn verantwoordelijk voor 70% van de werktevredenheid”.

Arlette laat zien dat het loont om te investeren in werkgeluk. Gelukkige bedrijven presteren namelijk beter, ze hebben een lager ziekteverzuim, minder verloop en trekken meer talent aan. En gelukkige werknemers zijn productiever, creatiever, veerkrachtiger en meer gemotiveerd.

 

Wil jij zelf aan de slag? Gebruik dan de tools van Woohoo inc.

 

Een panel vol goede voorbeelden

In een panelgesprek kwamen drie vertegenwoordigers van bedrijven aan het woord die – ieder op hun eigen manier – goed op weg zijn met werkgeluk. Ynzo van Zanten vertelt hoe Tony’s Chocolonely op allerlei manieren het werkplezier van werknemers vergroot, bijvoorbeeld door het betaald verlof voor vaders en moeders met vier weken te verlengen en door in plaats van een maximum aantal vakantiedagen een minimum aantal in te stellen.

Vitality manager van het jaar Muriël Thijssen van DSM spreekt over de duurzame inzetbaarheid van werknemers: “Wij geloven echt dat mensen die vitaal, gelukkig en engaged zijn veel productiever zijn. Zowel op het werk als thuis”. Daarom zijn zij gestart met het FIT Worklife Center, waarin ze de Arbodienst, het Employability Center en het Mobility Center hebben samengevoegd. Ze zien deze zaken niet meer los van elkaar maar geïntegreerd. Het gaat over een leven lang leren, over werk-privé balans, over motivatie, productiviteit en vitaliteit, die allemaal aandacht verdienen en bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Vanuit Microsoft Nederland spreekt HR-directeur Rawan Shalhoub over diversiteit en inclusiviteit. Microsoft heeft in januari het betaald verlof voor vaders verlengd (6 weken betaald verlof), moeders krijgen 4 weken betaald verlof erbij en werknemers krijgen de mogelijkheid om verspreid over het jaar 4 weken betaald mantelzorgverlof op te nemen. Ook krijgen al hun managers verplicht een unconscious bias training om te voorkomen dat onbewuste voordelen een rol spelen, bijvoorbeeld bij het aannemen van personeel. Voor Rawan en Microsoft  staat het empoweren van werknemers hoog op de agenda.

 

In een gesprek met de zaal bespreken de panelleden of er al enig effect van de beleidsveranderingen wordt gezien, hoe belangrijk de bedrijfscultuur is en of de term Human Resources (HR) wel volstaat. Filosoof en dagspreker van het evenement Lammert Kamphuis sloot af met de wijsheid dat we vooral allemaal moeten blijven spelen op ons werk, om ons werkgeluk te vergroten.

WOMEN Inc. en werkgeluk

Het is onze visie dat het creëren van een echt inclusievebedrijfscultuur de randvoorwaarde is voor werkgeluk. Hiervoor zijn dit belangrijke pijlers:

  • Het faciliteren van de combinatie van werk- en zorgtaken voor vrouwen en mannen.
  • Rekening houden met specifieke levensfasen.
  • Bewustwording op het gebied van (onbewuste) vooroordelen en aannames.
  • Gelijke lonen voor mannen en vrouwen.
  • Aandacht voor veiligheid en diversiteit.

Werkgevers die via deze pijlers ongelijkheid binnen de organisatie weten op te lossen en een echt inclusieve cultuur creëren, hebben de toekomst. Inclusief werkgeverschap leidt namelijk niet alleen tot meer winst, maar resulteert ook in het aantrekken van een meer divers talent en tot een grotere doorstroom van datzelfde talent naar de top.

Ben jij geïnteresseerd om binnen jouw organisatie versnelling te creëren op de thema’s diversiteit, inclusiviteit of duurzame inzetbaarheid? Neem dan contact op met Masha Trommel via masha@womeninc.nl.

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer
  • Actueel
  • Werk
  • ...

"Door de coronacrisis heb ik noodgedwongen de kinderopvang moeten stopzetten."

  • Actueel
  • Werk
  • ...

Het kinderopvangstelsel in Nederland moet op de schop

  • Actueel
  • Media
  • ...

WOMEN Inc. lanceert INClusieve Filmlijst

Bekijk meer