Tips hoe om te gaan met migraine op de werkvloer

Tips voor op de werkvloer

Als je migraine hebt, kun je gevoeliger zijn voor prikkels van buitenaf dan mensen die geen migraine hebben. Wellicht zijn deze aanpassingen ook iets voor jou? Bespreek in goed overleg met jouw collega’s en werkgever wat de mogelijkheden zijn.
 

  • Flexibele werktijden en werkplek. Het is fijn als je invloed hebt op welke werkzaamheden je wanneer doet, en eventueel ook wanneer je deze uitvoert. Zo kun je op momenten dat je je minder goed voelt of een aanval hebt, lichte werkzaamheden uitvoeren of misschien thuis aan het werk.
  • Een rustige, donkere ruimte, waar je je even terug kunt trekken. Bijvoorbeeld als je even wilt liggen of na het innemen van aanvalsmedicatie tegen een migraineaanval.
  • Aanpassingen in verlichting. Als je migraine hebt, vermijd je vaak fel licht of lichtflikkeringen. Ook is het mogelijk jouw computerscherm aan te passen, bijvoorbeeld door een IPS LCD-monitor, die rustig is voor je ogen.
  • Een rustige (eigen) werkplek, zonder harde of irriterende geluiden.
  • Frisse lucht. Denk hierbij aan ramen die open kunnen en een goed luchtklimaat.
  • Een goede lichaamshouding, vooral van rug en hoofd. Zit of kijk je verkeerd, dan kun je een stijve nek krijgen, wat invloed kan hebben op het krijgen van migraine.

 

Je kunt de gewenste aanpassingen ook eerst doorspreken met de bedrijfsarts. Je werkgever bepaalt namelijk welke aanpassingen worden doorgevoerd en hierbij zal hij of zij het advies van de bedrijfsarts meewegen. Als de bedrijfsarts het eens is met jouw voorstel, kan dit in jouw voordeel werken.

 

In gesprek met je werkgever  Persoonlijk verhalen op werk  Voor de werkgever  Veelgestelde vragen