Representatie versus ‘kunstenaars willen niet dat hun vrouw-zijn benadrukt wordt’
Representatie gaat over de vertegenwoordiging en zichtbaarheid van kunstenaars die vrouw zijn. Dit gaat niet alleen om de samenstelling van de collectie, maar ook om het uitlichten van kunst gemaakt door vrouwen, de locatie in het museum waar deze werken te vinden zijn en de communicatie hierover.
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen niet puur en alleen om hun gender in de schijnwerpers willen staan. Dat klopt; het vrouw-zijn mag niet de enige drijfveer zijn om kunstenaars uit te lichten. Toch weten we ook dat het benadrukken van kunstenaars die vrouw zijn kan bijdragen aan meer diversiteit in de sector en dat zij een rolmodel kunnen zijn. Een kunstenaar vertelde bijvoorbeeld dat ze veel positieve reacties kreeg van (jonge) vrouwen nadat ze onderdeel was van een tentoonstelling over vrouwen in de streetart sector.
Zo highlight je kunst gemaakt door een vrouw
1. Benadrukken, maar wel inclusief
Beschrijf mensen op een gelijkwaardige manier. Gebruik daarom niet het woord ‘kunstenares’ maar spreek altijd van ‘kunstenaar’. Of spreek van: ‘kunstenaar die vrouw is’ of ‘kunstenaar die man is’. Door woorden als ‘zij’ en ‘haar’ op de informatiebordjes te gebruiken wordt ook duidelijk dat het om een vrouw gaat. Zorg dat je dit voor alle genders doet en dat je dit afstemt met de kunstenaars.
2. In de schijnwerpers
Het werk van kunstenaars die vrouw zijn uitlichten kan ook door een informatiezuil of een audiotour. Beschrijf hier bijvoorbeeld de geschiedenis van vrouwen in de kunst en de onderrepresentatie van vrouwen, en wat jouw organisatie doet om zich hiervoor in te zetten.
3. Op een gelijke plek
De plaats waar kunstwerken hangen in een museum of galerie kan van invloed zijn op representatie. Hangen de werken van vrouwen vooral achterin en bij elkaar? Let hierop bij het maken van een indeling en geef vrouwen en mannen gelijke plekken.