Interview Marion Wolff

Een manier om gendergelijkheid te versnellen, is om bewust meer werk van vrouwen te tonen en het aankoopbeleid hierop aan te passen. Dit noemen we ook wel een streefcijfer. STRAAT museum streeft ernaar dat in de toekomst 30% van de kunstwerken die in STRAAT museum tentoongesteld worden (mede) door vrouwen zijn gecreëerd. Wil je weten hoe STRAAT museum zich verder inzet voor gelijke kansen in de streetart sector? Lees dan verder voor een interview met Marion Wolff, zakelijk directeur bij STRAAT museum.

Waarom is gendergelijkheid in de street art-sector een belangrijk onderwerp voor het STRAAT Museum? 

Street art is een vorm van uiten, vragen stellen, inspireren en verbinden. Street art is een manier om (activistische) boodschappen te communiceren naar de maatschappij. Gendergelijkheid is één van deze boodschappen. Vrouwen in street art hebben een hele positieve ontwikkeling meegemaakt en staan stevig in de street art-scene, ook op zakelijk gebied. Street art is een kunstvorm van nu. Een kunstvorm waarin zowel vrouwen als mannen actief zijn. STRAAT gelooft in een hoeveelheid vrouwelijke kunstenaars in ons museum die representatief is voor de wereldwijde beweging. 

Wat voor streefcijfer hebben jullie en waarom is hiervoor gekozen?

Ondanks dat wij niet precies weten hoeveel vrouwen en hoeveel mensen in totaal street art beoefenen – dat is simpelweg ook niet te achterhalen, onder meer op basis van de grootte van deze beweging, alsook vanwege de waarde die in veel gevallen wordt gehecht aan anonimiteit -, geloven wij op basis van onze eigen data en ervaring dat 30% een goede afspiegeling is. 

Hoe willen jullie in de toekomst blijven bijdragen aan gendergelijkheid?

In street art gebeurt dit al sinds dag één. Wij als STRAAT dragen bij aan gendergelijkheid door deze verhalen te blijven vertellen en te blijven inspireren en activeren. Street art is en blijft een ‘tool for empowerment’. We zien simpelweg geen reden om het niet te doen. 

Musea en galerieën die kunst tonen uit de 18e en de 19e eeuw hebben een grotere uitdaging vanwege de complexe voorgeschiedenis van vrouwen in kunst. De kunstwereld was jarenlang comfortabel met het feit dat de meeste kunst door mannen werd gemaakt. Maar juist in street art worden moeilijke onderwerpen bespreekbaar gemaakt. Zoals street artist Shepard Fairey zegt: “Comfort can make people indifferent. The saying disturb the comfortable and comfort the disturbed is great!” 

Wij hebben het over het nú en kijken samen met onze kunstenaars-community vooruit. Deze kunstvorm komt van ver maar is ‘here to stay’. Het is bij uitstek een kunstvorm waar je wordt beoordeeld op wat je maakt, niet op wie je bent. Street art overstijgt al jaren talloze

hokjes. Maar gezien alle complexe voorgeschiedenis rond vrouwen in kunst, waarvan de erfenissen ook vandaag de dag nog doorwerken in de beeldvorming rond kunst en de rol die vrouwen daar in spelen, past het ook weer juist heel goed bij een street art museum om middels een project als bijvoorbeeld Women in Street Art extra aandacht te vestigen op de vrouwen in ons museum, en überhaupt op de rol van vrouwen binnen de geschiedenis van street art.