“Wij selecteren alleen op kwaliteit”

“Een mediamaker moet volledig onafhankelijk kunnen werken en niet beperkt worden door van bovenaf opgelegde diversiteitsdoelen. Ik kijk niet naar diversiteit maar naar kwaliteit. Gender of achtergrond maken voor mij niet uit” gaf een leidinggevende bij een landelijk dagblad aan. Veel mediamakers zien het belang van diversiteit wel in, maar een groot deel meent dat de verantwoordelijkheid voor verandering niet bij henzelf ligt. Herkenning en kwaliteit zijn twee belangrijke argumenten in de besluitvorming in de media. Deze argumenten zijn niet alleen doorslaggevend in sollicitatieprocedures maar ook bij de selectie van verhalen, beelden en uit te nodigen specialisten. Wie bepaalt echter wat herkenning en kwaliteit inhouden? Wat is de norm? 

De norm

1Slechts 29% van de mensen in beeld in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw. Lees meer hierover in ons rapport: <a href="https://205rpe43adla3g1ggs4flrux-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/07/GMMP-Nationaal-Rapport-2021.pdf" target="_blank">’Wie maakt het nieuws (2021)'</a>

(H)erkenning van kwaliteit 

Belle Derks geeft in een interview hiervan een voorbeeld: “Bij een CEO van een bedrijf denken we bijvoorbeeld eerder aan een man dan aan een vrouw. Als dit beeld onze meetlat is dan wordt leidinggeven gezien als iets wat we van mannen verwachten, maar niet van vrouwen. Bij vrouwen maken werkgevers zich bijvoorbeeld vaak zorgen dat hun ambitie verdwijnt zodra ze kinderen krijgen. Maar als vrouwen hun ambitie duidelijk tonen, dan reageren we daar ook verbaasd en soms zelf afwijzend op. Niet alleen zijn we minder geneigd de kwaliteiten van vrouwen te herkennen en te erkennen, maar ook interpreteren we leiderschapsgedrag van vrouwen minder positief.”

De ander

Onder andere vrouwen, mensen van kleur en LHBTI-personen vormen ‘de ander’ ten opzichte van de norm; ze worden vaak als zodanig getoond en benoemd. Gender wordt hiermee een voorspellende factor van kwaliteit; wanneer je ‘de ander’ zul je harder je best moeten doen om te laten zien welke kwaliteit je in huis hebt. Om dit te doorbreken moeten we anders leren denken over kwaliteit. Zolang er niet wordt ingezien dat je kwaliteit anders moet leren beoordelen, is er geen ruimte voor andere perspectieven dan de norm, en diverse organisatie kan beter inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en de pluriformiteit aan inzichten leidt tot meer creativiteit dan in homogene organisaties. Voor de media geldt dit nog sterker: alleen een diverse blik op onze maatschappij kan recht doen aan haar pluriformiteit.

  • 1
    Slechts 29% van de mensen in beeld in Nederlandse nieuwsmedia is vrouw. Lees meer hierover in ons rapport: <a href="https://205rpe43adla3g1ggs4flrux-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/07/GMMP-Nationaal-Rapport-2021.pdf" target="_blank">’Wie maakt het nieuws (2021)'</a>
Gerelateerde artikelen

Zoeken

Voer uw zoektermen in om de gewenste informatie te vinden.

NIEUWE CAMPAGNE

Bloed, zweet en tranen: voor velen de realiteit van ongesteld zijn. Het is iets heel gewoons, maar toch heerst er nog altijd een taboe op menstruatie. En dat terwijl ongesteld zijn er voor de helft (!) van de wereldbevolking gewoon bij hoort.

blijf betrokken

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan een betere toekomst. Of meld je aan voor een van onze andere nieuwsbrieven.

Ga naar de inhoud