“Ik zou veel meer films willen zien waarin dikke mensen spelen, waarbij het niet benoemd wordt dat iemand dik is. Bijvoorbeeld de dikke prins op het witte paard. Er is nooit een dikke prins op het witte paard! Waarom is die er niet?” (Suzanne Mensen, uit #ToenIkMijZag aflevering 1)
WOMEN Inc. lanceert vandaag de podcast #ToenIkMijZag, waarin radio-dj Shay Kreuger met mediamakers in gesprek gaat over het belang van diversiteit in de media.
Geïnspireerd door de quote “You can’t be what you can’t see” hebben we mediamakers gevraagd wanneer zij zichzelf voor het eerst herkenden in de mensen en personages op TV, in films en boeken of in de muziekwereld. Dat leverde een startpunt op voor mooie, persoonlijke en ontroerende verhalen.
Beluister alvast de eerste aflevering en abonneer je hier op ons podcastkanaal, zodat je geen enkele aflevering hoeft te missen! In de maand september, die wij hebben uitgeroepen tot de Maand van de Beeldvorming, komen op 9 en 16 september de andere afleveringen online.
Podcast #ToenIkMijZag
In de podcast #ToenIkMijZag vertellen verschillende mediamakers over het moment dat ze zichzelf terugzagen in de media en waarom dit zo belangrijk is. In de eerste aflevering praten we met Suzanne Mensen en Marjon Melissen over body positivity. Zien we genoeg diverse lichaamsvormen in de media? Welke stereotypen komen het meest voor? En wat voor effect heeft dit op vrouwen? Je hoort het allemaal in de eerste aflevering van de podcast #ToenIkMijZag.
Benieuwd naar de eerste aflevering?
Klik hier om naar de podcastpagina te gaan
Audiotour
De podcast is een vervolg op de audiotour #ToenIkMijZag, die we op 13 juni presenteerden tijdens ons event Turven & Durven. Luister de verhalen van o.a. cabaretier Marc-Marie Huijbregts en televisiemaker Rowan Blijd terug!
“Ik denk dat er een enorme rol is weggelegd voor de media: het is belangrijk dat homo’s en andere minderheden aan het begin van de cyclus invloed hebben op diversiteit. Want als je op het einde zegt: ja daar moet ook wel een zwart persoon bij, of een moslim, of een homo, dan ben je al te laat.”
Marc-Marie Huijbrechts
“Ik ben heel actief bezig met nadenken over de content die ik maak. Over wie we waarvoor vragen. Wat voor gedachtengoed iemand heeft. Dat we met z’n allen nadenken over waarom we iets maken, voor wie we iets maken. En dat het niet alleen terecht moet komen bij Inge of Anne, maar dat het ook bij andere meiden terechtkomt.”
Rowan Blijd
De hele audiotour terugluisteren? Klik hier!