Vrouwen bewuster over hun gezondheid door medische infotainment

Uit het grote Libelle vrouw&hart onderzoek blijkt dat vrouwen zelf, maar ook huisartsen en cardiologen vaak de vrouwspecifieke symptomen van hart- en vaatziekten niet herkennen. Volgens cardioloog Janneke Wittekoek zijn het met name vrouwen die hun klachten onderschatten en niet herkennen. Lees in dit artikel de belangrijkste resultaten van het onderzoek en hoe cardioloog Janneke Wittekoek vrouwen bewust wil maken over hun gezondheid. 


De belangrijkste feiten van het grote Libelle vrouw&hart onderzoek op een rij

  1. Vrouwen met hartklachten gaan gemiddeld pas na 2 jaar naar de huisarts
  2. Pas 5 jaar na de eerste klachten worden ze doorverwezen naar een cardioloog
  3. Een derde van de vrouwen wijst haar klachten toe aan stress
  4. Ruim een derde van de vrouwen die meededen aan het onderzoek denkt dat hart- en vaatziekten haar doodsoorzaak zal zijn
  5. Toch weten vrouwen nog veel te weinig over de vrouwspecifieke risicofactoren: vervroegde overgang, een verhoogd bloeddruk tijdens de zwangerschap en migraine. 

Alle resultaten zijn terug te vinden in de Libelle van deze week.

 

Behoefte voor 'medische infotainment'
Zowel uit dit onderzoek als een ander recent onderzoek over cholesterol onder duizenden Nederlanders laat zien dat er steeds meer behoefte is voor medische ‘infotainment’: medische informatie die op een laagdrempelige en luchtige manier wordt gecommuniceerd. Cardioloog dr. Janneke Wittekoek, oprichter van Heartlife Klinieken, concludeert dat met name vrouwen hun klachten onderschatten en niet herkennen. Juist om deze doelgroep en anderen bewuster te maken over hun gezondheid heeft de cardioloog de eerste uitgave van Heartlife Magazine overhandigd aan minister Edith Schippers (volksgezondheid). Haar missie met dit magazine: “80% van de hart- en vaatziekten kunnen we voorkomen. Mijn missie is dan ook  educatie te bieden, beter risico’s laten begrijpen, en zelf eigen verantwoordelijkheid laten nemen: het is hoog tijd voor actie. De medical infotainment in het Heartlife magazine en infographic-kaart gaat mensen een duwtje geven in de goede richting.”

 

Wij maken medische kennis toegankelijk
Onze missie ligt niet ver van de missie van cardioloog Janneke Wittekoek. Met de actie ‘Behandel me als een dame’ willen wij vrouwen op een laagdrempelige manier informeren over vrouwspecifieke risicofactoren en symptomen bij aandoeningen waar de gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen nog onvoldoende worden meegenomen. Informeer jezelf en andere vrouwen door ook mee te doen met ‘Behandel me als een dame’!
 

Steun de actie 'Behandel me als een dame'

 

Lees meer:

» Over m/v verschillen bij hart- en vaatziekten

 

» Het verhaal van Aukje: "Eigenlijk zou elke cardioloog hier vanaf moeten weten."

 

» 3 tips van de Hart&Vaatgroep