Delen

Hé mediamaker, let op je woorden!

Sla vandaag eens de krant open: grote kans dat je stereotype taalgebruik tegenkomt. Niet zozeer over honden, maar bijvoorbeeld over vrouwen en mannen. Misschien lees je wel woorden als ‘zorgende vader’ of ‘vrouwelijke burgemeester’; deze woorden beschrijven dingen die niet passen bij onze verwachtingen. Als we stoppen met dit soort taalgebruik, vergroot dat de kansen van mensen. Daarom is taal één van de drie thema’s van de Maand van de Beeldvorming, die we bij WOMEN Inc. elk jaar in september houden:

Dat taal niet neutraal is, blijkt vaak uit koppen die in kranten en op nieuwswebsites verschijnen. Om duidelijk te maken wat er gebeurt, hebben we wat koppen aangepast, zodat ze vrij zijn van stereotypes.

Naast taal zijn ook representatie en stereotypering belangrijke thema’s waarop mediamakers het verschil kunnen maken. Deze zomer bleek uit ons rapport “Wie maakt het nieuws” dat slechts 28% van de mensen die in nieuwsmedia verschijnt vrouw is. Ook was er deze sportzomer veel media-aandacht voor vrouwen die in de prijzen vielen, maar ging dat soms gepaard met stereotypen.

De maand van de beeldvorming is daarom nog hard nodig. Juist nu het nieuwe mediaseizoen op het punt van beginnen staat. Tijdens deze actiemaand roepen wij publiek én mediamakers op extra alert te zijn op bovengenoemde thema’s: taal, stereotypering en representatie. Doe jij mee? Ga naar onze mediapagina voor meer informatie, en deel goede of slechte voorbeelden uit de media met ons op social media!

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer
  • Actueel
  • Media
  • ...

Feministische manifesten: Een oproep tot verzet en utopie

  • Actueel
  • Media
  • ...

Goed Fout: wat ons betreft Goed Mis

  • Actueel
  • Media
  • ...

Nikkie’s coming-out legt het ongemak van de media bloot

Bekijk meer