WOMEN Inc. Kieswijzer

Partijpagina

d66

Check hoe D66 scoort op de positie van vrouwen op vijf cruciale thema’s.

D66

We hebben het partijprogramma van D66 gescoord op basis van ons puntenplan met daarin vijf thema’s. De gezondheid van vrouwen, in de portemonnee van vrouwen, werk en zorg combineren, vrouwen op de werkvloer en de veiligheid van vrouwen.

Lege punt
De partij heeft over dit onderwerp onvoldoende genoemd in het verkiezingsprogramma dat bijdraagt aan de positie van vrouwen.

Halve punt
De partij heeft één of enkele punten over dit onderwerp genoemd in het verkiezingsprogramma die bijdragen aan de positie van vrouwen maar is onvolledig of niet concreet genoeg.

Hele punt
De partij benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

Lege punt
De partij heeft over dit onderwerp onvoldoende genoemd in het verkiezingsprogramma dat bijdraagt aan de positie van vrouwen.

Halve punt
De partij heeft één of enkele punten over dit onderwerp genoemd in het verkiezingsprogramma die bijdragen aan de positie van vrouwen maar is onvolledig of niet concreet genoeg.

Hele punt
De partij benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

Gezondheid

D66 scoort een heel punt op gezondheid.

 

D66 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van D66 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

 

  • Zorg voor écht iedereen. Inclusieve zorg betekent dat iedereen gelijke toegang heeft tot goede en passende zorg. Ongeacht wat je geslacht, gender, religie, seksuele oriëntatie, etniciteit of culturele achtergrond is. Deze zorg houdt rekening met verschillen en voorkeuren. Zo wordt iedereen gezien en geholpen. D66 wil inclusie in de zorg versterken en goed vastleggen in beleid.

 

  • Suïcidepreventie vraagt om breed maatschappelijk draagvlak. D66 investeert daarom in structurele inzet en middelen voor onder andere de Landelijke Agenda Suïcidepreventie en meerjarig onderzoek. D66 steunt daarom het wetsvoorstel integrale suïcidepreventie. Binnen suïcidepreventie is het belangrijk om aandacht te hebben voor verschillen tussen doelgroepen. Zo kunnen cultuur, leeftijd, achtergrond en gender invloed hebben op welke aanpak het beste helpt.

 

  • D66 vindt het belangrijk dat de zorg rekening houdt met culturele, sociaaleconomische en persoonlijke verschillen. De drempel tot zorg en voorkeuren voor behandeling kunnen per persoon verschillen, alsook de manier van omschrijven van klachten of symptomen en het ervaren hiervan. Daarom wil D66 een gezamenlijke aanpak met bindende afspraken tussen zorgaanbieders, professionals, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties.

 

  • D66 investeert in de gezondheidszorg voor vrouwen, bijvoorbeeld door meer onderzoek naar betere diagnostiek, meer aandacht voor pijnbestrijding (zoals bij het plaatsen van een spiraal) en meer onderzoek naar en middelen voor vrouwvriendelijke onderzoeksmethoden (zoals bij een mammografie).

 

  • We vinden het belangrijk dat medisch onderzoek door farmaceuten naar nieuwe medicijnen representatief is, zodat de juiste dosering is afgesteld op iemands geslacht en etniciteit. We kijken naar manieren om in bijsluiters gebruiksadvies op te nemen dat is toegespitst op verschillende groepen. 

 

  • We pleiten voor gendersensitieve psychosociale hulp en bescherming voor nieuwkomers met een trauma en toezicht op gezinnen waar geweld achter de voordeur plaatsvindt. Daarbij hoort speciale inzet op personen in kwetsbare situaties, zoals LHBTI+’ers of vrouwen

 

  •  Er komt meer aandacht voor onderzoek naar de juiste behandeling van specifieke groepen. Voor een succesvolle behandeling is het belangrijk dat onderzoek inclusief is en rekening houdt met verschillende lichamen. Vrouwen ervaren bijvoorbeeld onnodig veel bijwerkingen bij medicijnen. Vrouwspecifieke aandoeningen, zoals overgangsklachten, cyclusstoornissen en endometriose, blijven vaak te lang onopgemerkt en onbehandeld.

 

  • Veel mensen kampen met mentale problemen, die in sommige gevallen zelfs leiden tot (een wens tot) zelfdoding. Daarom wil D66 brede aandacht voor mentale gezondheid en investeren in psychologische hulp. Het gesprek over mentale gezondheid stimuleren we, om zo taboes te doorbreken. Daarbij is er oog voor bijvoorbeeld verschillen in cultuur, leeftijd, gender en achtergrond.

 

  • D66 vindt dat zorgopleidingen extra aandacht moeten geven aan verschillen tussen patiënten, zoals verschillen in cultuur, etniciteit en gender.

 

  •  De anticonceptiepil wordt gratis. 

 

  • De apotheker declareert de kosten van anticonceptie bij de overheid. We onderzoeken of de anticonceptiepil ook bij de drogist verkrijgbaar kan worden gemaakt.

 

  • Het volledig uit het strafrecht halen van abortus.

 

  • Het recht op veilige abortus is een cruciale vrijheid voor vrouwen. Om deze zorg te versterken moet een veilige abortus voor elke vrouw vergoed blijven. De abortuspil moet ook bij de verloskundige beschikbaar worden.

 

  • D66 wil soa’s terugdringen met gratis testen, betere seksuele voorlichting en laagdrempelige toegang tot condooms.

 

  • Er is geen plaats voor racisme en discriminatie in de zorg. Daarop grijpen we in, bijvoorbeeld via meldpunten voor patiënten en professionals. 

 

  • D66 vindt dat zorgopleidingen extra aandacht moeten geven aan verschillen tussen patiënten, zoals verschillen in cultuur, etniciteit en gender. 

 

  • We investeren in betere en snellere transgenderzorg, met zorg op maat.
 

 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Een Nationale Strategie Vrouwengezondheid, met:

  • een startbudget van 10-15 miljoen;
  • een looptijd van minimaal 10 jaar;
  • financiële middelen voor maatregelen;
  • een gedegen consultatie bij vrouwen en het veld;
  • een strategisch partnerschap met relevante partijen in het veld.


Intensivering onderzoeksprogramma Gender en Gezondheid, met:

  • intensivering van het Kennisprogramma Vrouwspecifieke gezondheid bij ZonMW ten opzichte van de huidige impuls;
  • voortzetting van de taakopdracht Gender en Gezondheid bij ZonMW om gender en sekse duurzaam te integreren in onderzoek en programmering bij alle medische dossiers;
  • starten van een Kennisprogramma rondom genderverschillen in mentale gezondheid.


Aandacht voor lichamelijke autonomie, door:

  • schrappen van abortus uit het Wetboek van Strafrecht;
  • invoeren van gratis anticonceptie;
  • concretiseren van kerndoelen en eindtermen rond relationele en seksuele vorming in alle lagen van het onderwijs in een doorlopende leerlijn;
  • ambitieuze aanpak en betrokkenheid van vrouwen bij preventie van vrouwspecifieke kankers (denk aan aandacht voor D&I in bevolkingsonderzoeken en alternatieve opsporingsmethoden waarbij wordt ingezet op pijnreductie).


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • structurele en volledige verzameling van gezondheidsdata, gespecificeerd naar geslacht en gender gecombineerd met andere relevante identiteitskenmerken;
  • invoeren van nationale standaarden voor sekse- en genderspecifieke dataverzameling inclusief relevante intersecties als seksuele oriëntatie, sociaal-economische positie, migratieachtergrond en etniciteit.

D66 scoort een heel punt op het thema geld.

D66 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van D66 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • Op dit moment bouwt een grote groep werkende mensen niet genoeg pensioen op om later van te kunnen rondkomen. Pensioenopbouw wordt daarom verplicht, met oog voor wat haalbaar is voor beginnende ondernemers. Ook wil D66 dat mensen hun pensioen flexibel kunnen opbouwen, zodat je dat kunt doen in de periode van je leven waarin je daar geld voor hebt. Daarnaast verbeteren we de wijze waarop mensen mee kunnen praten over hoe hun pensioenfonds het geld belegt.
 
  • Werken moet lonen en de bijstand moet genoeg zijn om jezelf te kunnen redden en een fijn leven te leiden.
 
  • Iedereen die minstens vier dagen per week werkt, gaat minder belasting betalen. Met dit urenvoordeel wordt het financieel aantrekkelijker voor mensen die nu deeltijd werken om meer uren te gaan werken. Dit helpt tegen personeelskrapte en zorgt dat meer mensen financieel zelfstandig worden. Wie nu al vier of vijf dagen per week werkt, houdt straks netto meer over. Daarnaast maakt het ‘urenvoordeel’ het belastingstelsel eerlijker, omdat mensen die nu voltijd werken tegen een lager hoog uurloon, evenveel belasting betalen als iemand die met een hoger uurloon veel minder uren werkt. Ook kan het gezinnen helpen een betere balans te vinden tussen werk en zorgtaken als het financieel aantrekkelijker wordt voor beide partners om vier dagen te werken
 
  • D66 wil een transparanter loonstrookje. Mensen moeten eenvoudig kunnen zien wat ze verdienen, wat ze netto overhouden en hoeveel het oplevert om meer uren te gaan werken. Ook het persoonlijk ontwikkelbudget en pensioen moeten inzichtelijk zijn. Er komt een rekentool van de overheid om makkelijk te kunnen zien wat je netto overhoudt van een dag in de week extra werken.

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Maken van financieel beleid naar aanleiding van analyses over de korte- en lange termijn effecten voor vrouwen en mannen, bijvoorbeeld bij:

  • het pensioenstelsel;
  • beleid rondom ondernemerschap en bijbehorende financiering;
  • armoede en dak- en thuisloosheid.
  • Faciliteren van de financiële autonomie van vrouwen door financieel dienstverleners, doordat:
  • het ministerie van Financiën in de kaders voor de Autoriteit Financiële Markten opneemt dat financieel dienstverleners verplicht zijn het scheidingsrisico aan de orde te stellen bij hypotheekadvies.


Meer uren werken moet ook meer lonen, doordat:

  • bij meer uren werken minimaal het wettelijk minimumloon wordt overgehouden aan de extra gewerkte uren;
  • het voor werknemers inzichtelijk en helder wordt wat het hen in de portemonnee oplevert om meer uren te werken;
  • er specifiek beleid komt voor doelgroepen met een zeer hoge marginale druk, zoals vrouwen met een uitkering die de stap naar de arbeidsmarkt willen maken.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • onderzoek naar hoe identiteitskenmerken zoals migratieachtergrond, etniciteit en seksuele oriëntatie invloed hebben op de financiële positie van vrouwen;
  • beleid op basis van intersectionele data, specifiek relevant voor financiën zijn dat bijvoorbeeld: opleidingsniveau, gezinssamenstelling en sociaal-economische positie.

 

 

D66 scoort een heel punt op het thema werkvloer.

D66 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van D66 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • D66 wil dat de afspraken uit de Code Pensioenfondsen over diversiteit in pensioenfondsbesturen wettelijk worden geborgd en gehandhaafd, zodat er altijd vrouwen, mannen, jongeren en veertigplussers in het pensioenfondsbestuur zitten.
 
  • We bouwen aan een diversere en inclusievere volksvertegenwoordiging. We moderniseren verlofregelingen voor onder andere Kamerleden en Raadsleden. Daarnaast hebben we extra aandacht voor vrouwen, mensen met een migratieachtergrond en LHBTI+’ers, bij de aanpak van (online) agressie tegen politieke ambtsdragers.
 
  • Of je nu werkt, werk zoekt of na een tijd terugkeert op de arbeidsmarkt: je verdient ondersteuning die past bij jouw situatie. Van ouderschapsverlof, hulp bij re-integratie en gendergelijkheid op de werkvloer.
 
  • Discriminatie en racisme bij vacatures en sollicitaties komt nog steeds voor. Maar bij procedures voor werving en selectie horen gelijke kansen het enige uitgangspunt te zijn. D66 wil dat bedrijven die discrimineren bestraft worden. De overheid geeft zelf het goede voorbeeld o.a. met ‘blinde’ sollicitaties.
 
  • Gelijke kansen tussen vrouwen en mannen vragen om actie. Daarom voeren we een quotum in: minstens 40% vrouwen óf mannen in bestuur en toezicht van bedrijven en de top van de overheid. Zo doorbreken we hardnekkige ongelijkheid.
 
  • D66 pleit voor een divers en inclusief personeelsbeleid binnen de krijgsmacht. Alleen een krijgsmacht waar iedereen welkom is, werft voldoende mensen om onze vrede en veiligheid te bewaken. Zowel in uitrusting en training, als ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden moet de krijgsmacht inclusief zijn ten opzichte van vrouwen.

 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Verplicht DE&I-plan voor bedrijven met 100+ werknemers, met daarin:

  • de implementatie van de Wet Loontransparantie;
  • beleid voor inclusieve in – en doorstroom ter bevordering van de representatie van vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen zoals mensen van kleur;
  • aanpak om sociale veiligheid op de werkvloer te garanderen.


Inclusieve, veilige en gezonde werkomstandigheden, door:

  • meer middelen voor de arbeidsinspectie voor toezicht en handhaving;
  • toegang voor elke medewerker tot een vertrouwenspersoon.
  • Verkleinen van ongelijkheden tussen sectoren, door:
  • ondersteuning van initiatieven om beroepssegregatie tegen te gaan.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • onderzoek dat verschillen tussen vrouwen en mannen op de arbeidsmarkt meet, meet ook verschillen tussen vrouwen onderling.

D66 scoort een heel punt op het thema werk-zorg combineren.

D66 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van D66 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • Te veel kinderen beginnen met een achterstand op de basisschool. Daarom investeren we vanaf het allereerste begin in een stevige basis en in sociale ontwikkeling. Want juist jonge kinderen hebben structuur nodig, een rijke plek om te leren en contact met leeftijdsgenoten.
 
  • We bouwen aan één publieke voorziening voor alle kinderen van 1 tot 15 jaar. Daarin kan ieder kind, in eigen tempo en vanuit de eigen achtergrond, groeien. Zo verdwijnt ook het verschil tussen kinderopvang en peuteropvang of voor- en vroegschoolse educatie.
 
  • Op weg naar deze publieke voorziening maken we de kinderopvang bijna gratis. Elk kind krijgt toegang tot vijf dagen opvang per week. Dat geldt ook voor kinderen van wie één ouder werkt.
 
  • We maken kinderopvang op korte termijn bijna gratis en in de toekomst helemaal gratis. Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af. Het individuele basisbedrag zorgt ervoor dat het inkomen van mensen op peil blijft. Zo ontstaat eindelijk een systeem dat meer bestaanszekerheid biedt.
 
  • En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.
 
  • Het makkelijker maken van financiële ondersteuning voor ouders en kinderen heeft grote prioriteit. De eerste stap is het samenvoegen van de kinderbijslag met het kindgebonden budget. Een andere stap is het overbodig maken van de kinderopvangtoeslag door op termijn kinderopvang gratis te maken voor alle kinderen.
 
  • De basis voor gelijke kansen wordt gelegd in de eerste levensjaren. Door te investeren in taal, kennis en sociale ontwikkeling vanaf jonge leeftijd, zorgen we dat ieder kind op een gelijke manier voorbereid wordt op de schoolloopbaan. Samenwerking tussen opvang en de basisschool maakt deze start sterker en eerlijker.
 
  • Het verschil tussen kinderopvang en peuterspeelzaal komt te vervallen. We leggen hiermee het fundament voor kansengelijkheid. Met meer investeringen in een goede start voorkomen we dat vroegtijdig taal- en kennisachterstanden ontstaan.
 
  • Op termijn worden kinderopvang en basisonderwijs onderdeel van dezelfde publieke basisvoorziening. Het onderwijs krijgt daarmee een voorschool met een curriculum, zodat kinderen zonder achterstand aan groep 1 beginnen. In de aanloop daarnaartoe gaan kinderopvang en basisonderwijs meer samenwerken. Dat helpt bij het realiseren van een doorlopende leerlijn.
 
  • D66 staat voor eerlijke kansen op de werkvloer. Dat betekent: gelijke beloning voor gelijk werk. Maar óók ruimte voor zorgtaken en concrete verplichtingen voor bedrijven. D66 wil het ouderschapsverlof uitbreiden en een wettelijke minimum stagevergoeding voor iedereen. Te beginnen bij de overheid zelf.
 
  • Ouders verdienen tijd met hun kind, vanaf het begin. Daarom krijgen beide ouders zes maanden verlof, waarvan ze zes weken onderling kunnen uitwisselen. Tijdens het verlof krijgen ouders 80% van hun loon betaald.
 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Invoering van goede, (zo goed als) gratis kinderopvang:

  • inkomensonafhankelijk;
  • zonder toeslagenstelsel;
  • met een vorm van prijsregulering.


Hervorming verlofstelsel voor gelijke kansen om te werken en zorgen, met:

  • partnerverlof net zo lang als geboorteverlof en 100% betaald;
  • 100% betaald ouderschapsverlof;
  • landelijke mantelzorgverlofregelingen die 100% betaald worden;
  • wettelijk transitieverlof dat 100% betaald wordt;
  • miskraamverlof voor beide ouders;
  • recht op verlofregelingen voor ZZP’ers.


Oog voor intersectionaliteit, zodat:

  • iedereen gebruik kan maken van verlofregelingen, ongeacht inkomen, contractvorm of gezinssamenstelling;
  • drempels voor het gebruikmaken van verlofregelingen worden weggenomen.

D66 scoort een heel punt op veiligheid.

D66 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.


Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van D66 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • Te veel mensen in Nederland zijn niet veilig. Kinderen die thuis geweld meemaken. Jongeren die worden geronseld door drugscriminelen. Vrouwen die op straat, online of thuis worden geïntimideerd en mishandeld. Oudere mensen die slachtoffer worden van online oplichting. Dat raakt ons allemaal. D66 pakt onveiligheid aan bij de bron: met preventie waar het kan, slim straffen waar het moet. Met agenten in de wijk en samenwerking tussen school, zorg en politie. En met duidelijke keuzes waarbij de veiligheid van mensen voorop staat. Want zonder veiligheid is er geen vrijheid.

  • Niemand zou in angst moeten leven. Toch is dat de realiteit voor veel mensen in Nederland: vrouwen die vastzitten in gewelddadige relaties – soms met dodelijke afloop. Kinderen die slachtoffer zijn van mishandeling en misbruik. D66 pakt onveiligheid aan, door oorzaken van misbruik en geweld te adresseren, slachtoffers beter en sneller te helpen, en daders te straffen én zorg te bieden.

  • Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord, vrijwel altijd door een (ex-) partner.  Dat is onverdraaglijk en onacceptabel. D66 clustert en versterkt de aanpak van verschillende instanties en verschillende bestaande programma’s onder één langjarig Nationaal  Actieplan Gendergerelateerd Geweld – inclusief een aanpak tegen online geweld en tegen  vrouwenhaat onder jongens en mannen. Het actieplan bevat preventie, vervolging en herstel,  in nauwe samenwerking tussen betrokken organisaties en ministeries.

  • Structurele monitoring van alle vormen van gendergerelateerd geweld is cruciaal. Daarnaast wil D66 intensieve  training van bijvoorbeeld politie en zorgverleners om gedrag en signalen te herkennen en  daarop te handelen.

  • Als je mogelijk risico loopt in je relatie moet je weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Daarom komt er de wettelijke mogelijkheid om – naar het voorbeeld van Clare’s Law in het Verenigd Koninkrijk – na te gaan of je partner een gewelddadig verleden heeft. Psychisch geweld wordt strafbaar. Bij signalen van ernstige dreiging krijgen gewelddadige (ex)partners een tijdelijk huisverbod, gepaard met (mentale) zorg. Wanneer daders van femicide zelfmoord plegen, vindt nu geen strafrechtelijk onderzoek plaats en blijven nabestaanden met vragen zitten. D66 is daarom voorstander van reviews – naar voorbeeld van Portugal en Engeland – waarin de zaak toch wordt onderzocht, buiten het strafrecht.


  • In Nederland zijn 1 op de 8 vrouwen en 1 op de 25 mannen slachtoffer van seksueel geweld. Preventie begint met seksuele vorming waarin kinderen leren praten over wensen, grenzen en consent. We versterken multidisciplinaire slachtofferhulp voor kinderen en volwassenen door structurele financiering van het Centrum Seksueel Geweld, zorgen voor meer en beter getrainde zedenrechercheurs en voor herstelbemiddeling in aanvulling op het strafrecht.

  • We investeren in expertise bij de (zeden)politie en in de zorg, zodat signalen van geweld achter de voordeur en seksueel geweld herkend en serieus worden genomen, daders worden gestopt en slachtoffers op tijd hulp krijgen. Femicide moet worden voorkomen. We zien daarbij een sleutelrol voor mannen: vaders, broers, vrienden en collega’s die grenzen stellen, het gesprek aan gaan en niet langer zwijgen bij misstanden. We vergroten het maatschappelijk bewustzijn, trainen professionals en werken met daders om herhaling te voorkomen.

  • Haat en geweld tegen mensen vanwege hun geloof, afkomst, seksuele oriëntatie of genderidentiteit neemt toe. Dat moet stoppen. We investeren in gespecialiseerde rechercheurs en betere training bij de politie. We nemen extra beveiligingsmaatregelen waar dat nodig is, zoals bij moskeeën en synagogen.

  • D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.


Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Nationaal Actieplan Geweld tegen Vrouwen met:

  • het samenkomen van bestaande programma’s die aflopen zoals Stop Femicide, Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld en op handen zijnde programma’s;
  • speciale aandacht voor samenwerking en coördinatie tussen hulpverlenende organisaties en Justitie en tussen ministeries onderling;
  • het vergroten van kennis en kunde over gendergerelateerd geweld bij uitvoeringsinstanties met oog voor verschillende doelgroepen;
  • een looptijd van minimaal 10 jaar;
  • financiële middelen voor maatregelen.
 

Structurele monitoring van geweld tegen vrouwen, die:

  • alle vormen van geweld tegen vrouwen meet;
  • de relatie van de dader tot het slachtoffer meet;
  • dataverzameling standaardiseert;
  • datasplitsing op gender en andere identiteitskenmerken mogelijk maakt.
  • De grond ‘geslacht’ wordt in de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht aan de discriminatiegronden toegevoegd om vrouwen te beschermen tegen (online) groepsbelediging.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • verschillen tussen vrouwen zoals migratieachtergrond, etniciteit, sociaal-economische positie en seksuele oriëntatie mee te nemen in onderzoek naar gendergerelateerd geweld.



ALGEMENE PUNTEN DIE BIJDRAGEN AAN EEN BETERE POSITIE VAN VROUWEN

D66 wil alle vormen van uitsluiting, racisme en discriminatie doorbreken: of het nu gaat om afkomst of geloof (jodenhaat of moslimhaat), huidskleur (zoals anti-zwart of anti-Aziatisch racisme), leeftijd, armoede, beperking, neurodiversiteit (zoals ADHD of autisme), seksuele oriëntatie of genderidentiteit (queerhaat) of omdat iemand een vrouw is. We hebben daarbij in het bijzonder oog voor situaties waarin mensen om meerdere redenen tegelijk worden buitengesloten (intersectionaliteit), bijvoorbeeld omdat ze én van kleur én queer zijn.

We hebben specifiek oog voor de positie van vrouwen. Nederland bungelt op plek 43 in de Global Gender Gap Index – ver achter onze buurlanden die de top 10 halen. Dat is beschamend: de helft van de bevolking wordt structureel achtergesteld. D66 accepteert dat niet. Daarom voeren we actief beleid voor vrouwen- én mannenemancipatie dat ongelijkheid tegengaat in álle beleidskeuzes. Door ook jongens en mannen te betrekken bij het doorbreken van schadelijke rolpatronen, voorkomen we gendergerelateerd geweld, stimuleren we gelijkwaardige relaties en gedeelde verantwoordelijkheid in zorg en werk.

BEKIJK EEN ANDERE PARTIJ

NAAR HET OVERZICHT

WOMEN INC. KIESWIJZER

Zoeken

Voer uw zoektermen in om de gewenste informatie te vinden.

blijf betrokken

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan een betere toekomst. Of meld je aan voor een van onze andere nieuwsbrieven.