WOMEN Inc. Kieswijzer

Partijpagina

BIJ1

Check hoe BIJ1 scoort op de positie van vrouwen op vijf cruciale thema’s.

BIJ1

We hebben het partijprogramma van BIJ1 gescoord op basis van ons puntenplan met daarin vijf thema’s. De gezondheid van vrouwen, in de portemonnee van vrouwen, werk en zorg combineren, vrouwen op de werkvloer en de veiligheid van vrouwen.

Lege punt
De partij heeft over dit onderwerp onvoldoende genoemd in het verkiezingsprogramma dat bijdraagt aan de positie van vrouwen.

Halve punt
De partij heeft één of enkele punten over dit onderwerp genoemd in het verkiezingsprogramma die bijdragen aan de positie van vrouwen maar is onvolledig of niet concreet genoeg.

Hele punt
De partij benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

Lege punt
De partij heeft over dit onderwerp onvoldoende genoemd in het verkiezingsprogramma dat bijdraagt aan de positie van vrouwen.

Halve punt
De partij heeft één of enkele punten over dit onderwerp genoemd in het verkiezingsprogramma die bijdragen aan de positie van vrouwen maar is onvolledig of niet concreet genoeg.

Hele punt
De partij benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

Gezondheid

BIJ1 scoort een heel punt op gezondheid.

BIJ1 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van BIJ1 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • “Er komt een volledige vergoeding van anticonceptie en het taboe rondom abortus wordt actief bestreden. Abortus wordt uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. De overheid stopt met het subsidiëren van organisaties die geen onafhankelijke hulp bieden aan ongewenst zwangere personen. Ervaringsdeskundigen worden actief betrokken bij het ontwikkelen van wetten en regels rond abortuszorg. Abortuszorg gaat bovendien onder de reguliere zorg vallen; er komen abortusafdelingen in verloskundigenpraktijken en andere medische centra. Verloskundigen en de huisarts moeten de abortuspil kunnen voorschrijven en werken hierin actief samen met abortusartsen.”

  • “Mensen die zwanger zijn en gaan bevallen hebben altijd het recht om zelf beslissingen te nemen over wat er met hun lichaam gebeurt. Er komt bovendien een wet op draagouderschap op basis van het Wetsvoorstel kind, draagmoederschap en afstamming, met solide bescherming voor kinderen, draagouders en wensouders.”

  • “Niet alleen de witte cis man moet centraal staan bij medisch onderzoek. Er wordt meer geïnvesteerd in onderzoek naar ziektebeelden, geneesmiddelen en behandelmethoden bij nietwitte mensen, vrouwen en niet-witte vrouwen. In de opleiding van artsen, hulpverleners, thuis- en ouderenzorg en medisch personeel komt meer aandacht voor de bestrijding van racistische stereotypen. Cultuursensitieve zorg krijgt hierin een belangrijke plek.”

  • “Er komt wetgeving dat een einde maakt aan medisch ingrijpen bij (niet-levensbedreigende) geslachtelijke ontwikkeling van intersekse kinderen, die niet standaard is.”

  • “We pakken racisme en seksisme in de zorg aan. Het effect van racisme in de zorg op medewerkers en cliënten onderzoeken en bestrijden we uitgebreid. Racistische en koloniale denkbeelden in de curricula van artsenopleidingen onderzoeken en verwijderen we. De medische wetenschap is voor het grootste deel gebaseerd op onderzoek met alleen cis hetero witte mannen. We maken geld vrij voor extra medisch onderzoek voor andere doelgroepen.”

  • “De zorg voor trans personen moet worden gezien als een reguliere vorm van medische zorg en moet worden meegenomen in het basiscurriculum van medische gezondheidsopleidingen. Hormoonbehandelingen moeten kunnen worden verstrekt vanuit de eerstelijnszorg. Zo werken we aan het wegwerken van de enorme wachtlijsten in de transzorg. Ook openen we meer transklinieken om het aanbod in de transzorg te vergroten. Ook wordt expertise gedeeld tussen de 5 grootste ziekenhuizen, zodat wachtlijsten kunnen worden weggewerkt. (Hormoon)behandelingen en operaties worden vergoed, zonder toestemming van ‘experts’ en verzekeringen. Daarnaast hoeven trans personen geen diagnose meer te ontvangen om zorg te krijgen.”

  • “Een genderwijziging mag zonder beoordeling en zo vaak als nodig. We stoppen de criminalisering van trans personen en maken zelfidentificatie, in plaats van medische en psychische frames over genderidentiteit, leidend in de transzorg.”


Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Een Nationale Strategie Vrouwengezondheid, met:

  • een startbudget van 10-15 miljoen;
  • een looptijd van minimaal 10 jaar;
  • financiële middelen voor maatregelen;
  • een gedegen consultatie bij vrouwen en het veld;
  • een strategisch partnerschap met relevante partijen in het veld.


Intensivering onderzoeksprogramma Gender en Gezondheid, met:

  • intensivering van het Kennisprogramma Vrouwspecifieke gezondheid bij ZonMW ten opzichte van de huidige impuls;
  • voortzetting van de taakopdracht Gender en Gezondheid bij ZonMW om gender en sekse duurzaam te integreren in onderzoek en programmering bij alle medische dossiers;
  • starten van een Kennisprogramma rondom genderverschillen in mentale gezondheid.


Aandacht voor lichamelijke autonomie, door:

  • schrappen van abortus uit het Wetboek van Strafrecht;
  • invoeren van gratis anticonceptie;
  • concretiseren van kerndoelen en eindtermen rond relationele en seksuele vorming in alle lagen van het onderwijs in een doorlopende leerlijn;
  • ambitieuze aanpak en betrokkenheid van vrouwen bij preventie van vrouwspecifieke kankers (denk aan aandacht voor D&I in bevolkingsonderzoeken en alternatieve opsporingsmethoden waarbij wordt ingezet op pijnreductie).


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • structurele en volledige verzameling van gezondheidsdata, gespecificeerd naar geslacht en gender gecombineerd met andere relevante identiteitskenmerken;
  • invoeren van nationale standaarden voor sekse- en genderspecifieke dataverzameling inclusief relevante intersecties als seksuele oriëntatie, sociaal-economische positie, migratieachtergrond en etniciteit.

BIJ1 scoort een leeg punt op geld.

BIJ1 heeft over dit onderwerp onvoldoende genoemd in het verkiezingsprogramma dat bijdraagt aan de positie van vrouwen.

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van BIJ1 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • “We schaffen de 40-urige werkweek af en gaan naar een 30-urige werkweek met behoud van hetzelfde loon. Zo zorgen we ervoor dat we niet werken om te overleven, maar dat werk het menselijk leven rijker maakt. We automatiseren productieprocessen waar mogelijk, terwijl we baanzekerheid blijven garanderen. Dit evenwicht behouden we door democratisch te kiezen over de productie. We creëren vrijheid voor werknemers om eigen werktijden te bepalen of in deeltijd te werken. We zorgen voor eerlijke vergoedingen voor stages. Iedereen krijgt minimaal het minimumloon, ook stagiairs en trainees.”
 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Maken van financieel beleid naar aanleiding van analyses over de korte- en lange termijn effecten voor vrouwen en mannen, bijvoorbeeld bij:

  • het pensioenstelsel;
  • beleid rondom ondernemerschap en bijbehorende financiering;
  • armoede en dak- en thuisloosheid.
  • Faciliteren van de financiële autonomie van vrouwen door financieel dienstverleners, doordat:
  • het ministerie van Financiën in de kaders voor de Autoriteit Financiële Markten opneemt dat financieel dienstverleners verplicht zijn het scheidingsrisico aan de orde te stellen bij hypotheekadvies.


Meer uren werken moet ook meer lonen, doordat:

  • bij meer uren werken minimaal het wettelijk minimumloon wordt overgehouden aan de extra gewerkte uren;
  • het voor werknemers inzichtelijk en helder wordt wat het hen in de portemonnee oplevert om meer uren te werken;
  • er specifiek beleid komt voor doelgroepen met een zeer hoge marginale druk, zoals vrouwen met een uitkering die de stap naar de arbeidsmarkt willen maken.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • onderzoek naar hoe identiteitskenmerken zoals migratieachtergrond, etniciteit en seksuele oriëntatie invloed hebben op de financiële positie van vrouwen;
  • beleid op basis van intersectionele data, specifiek relevant voor financiën zijn dat bijvoorbeeld: opleidingsniveau, gezinssamenstelling en sociaal-economische positie.

 

 BIJ1 scoort een heel punt op het thema werkvloer.

BIJ1 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van BIJ1 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:
“We pakken het grootschalige racisme op de arbeidsmarkt aan. Zo investeren we in de aanpak van arbeidsmarktdiscriminatie door de Inspectie SZW. We passen organisatiestructuren zo aan dat bedrijven en organisaties daadwerkelijk inclusief worden en diversiteit hanteren en behouden.”

“Elke instelling krijgt een diversiteitscommissie en er komen diversiteitsquota in alle onderwijsen bestuurslagen in het theoretisch en wetenschappelijk onderwijs.”

“Vakbonden krijgen het recht om werkvloeren te bezoeken. Zo kunnen zij hun taak om de belangen van werknemers te ondersteunen beter uitvoeren en eventuele misstanden signaleren. Weigert een werkgever zo’n bezoek, dan volgt een bezoek van de Arbeidsinspectie.”

“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer. Ongedocumenteerde mensen die te maken krijgen met geweld of dwang op het werk, moeten dit kunnen melden zonder dat ze risico lopen op ontslag of uit het land gezet worden. We beschermen de rechten en beloning van arbeidsmigranten beter. We verbieden het koppelen van werk en woonruimte, waarbij ontslag gelijk staat aan dakloos worden. Werkgevers worden verplicht het minimumloon te betalen, ook als de arbeiders via een wervingsbureau over de grens werken. Zo voorkomen we het omzeilen van ons arbeidsrecht.”

“Er komt een sectorbreed onafhankelijk onderzoek naar de huidige situatie op het gebied van representatie en diversiteit in besluitnemende functies binnen media- en cultuurfondsen.”

“We investeren fors in de Fair Practice Code en de Code Culturele Diversiteit en maken deze bindend. Er komen extra middelen voor kleinere instellingen, onafhankelijke makers en de NPO om deze codes in te voeren.”

 

 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Verplicht DE&I-plan voor bedrijven met 100+ werknemers, met daarin:

  • de implementatie van de Wet Loontransparantie;
  • beleid voor inclusieve in – en doorstroom ter bevordering van de representatie van vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen zoals mensen van kleur;
  • aanpak om sociale veiligheid op de werkvloer te garanderen.


Inclusieve, veilige en gezonde werkomstandigheden, door:

  • meer middelen voor de arbeidsinspectie voor toezicht en handhaving;
  • toegang voor elke medewerker tot een vertrouwenspersoon.
  • Verkleinen van ongelijkheden tussen sectoren, door:
  • ondersteuning van initiatieven om beroepssegregatie tegen te gaan.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • onderzoek dat verschillen tussen vrouwen en mannen op de arbeidsmarkt meet, meet ook verschillen tussen vrouwen onderling.

 

 

DIJ1 scoort een heel punt op het thema werk-zorg combineren.

BIJ1 benoemt concrete maatregelen in het verkiezingsprogramma die op dit punt bijdragen aan de positie van vrouwen.

 

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van BIJ1 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • “Wij maken kinderopvang gratis voor iedereen. Zo krijgen ouders zekerheid dat hun kinderen goed opgevangen worden, zonder zorgen over te hoge kosten of risico’s van toeslagen.”
 
  • “Partnerverlof trekken we gelijk met het kraam- en bevallingsverlof. Voor alle ouders op verlof betalen we 100% inkomen door. Ook stellen we het recht op menstruatieverlof in. Werknemers die langer dan 9 maanden met een tijdelijk contract werken, krijgen een vast contract. We verbeteren de bescherming tegen ontslag en gaan schijnzelfstandigheid tegen.”
 
  • “Onbetaald werk dat Nederland nog te vaak als ‘vrouwenwerk’ ziet, compenseren we beter. Zoals mantelzorg, huishoudelijk werk en zorg voor kinderen.”
 
  • “We verlagen de werk- en regeldruk in de zorg door de administratieve lasten te verminderen en tijdschrijven af te schaffen. Ook gaan we alle zorgmedewerkers, van de verplegers in de medische zorg tot de jeugdzorgmedewerkers, eerlijker betalen. Mensen die intensief (mantel) zorg bieden, worden financieel gecompenseerd met een inkomen en opbouw van WW- en pensioenrechten.”
 
  • “Bij toekomstige crises, zoals een bankencrisis of een pandemie, worden zzpers, flexwerkers, makers en instellingen die weinig of geen subsidie krijgen net zo ruimhartig gecompenseerd als de instellingen die onder de basisinfrastructuur vallen.”
 

 

Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Invoering van goede, (zo goed als) gratis kinderopvang:

  • inkomensonafhankelijk;
  • zonder toeslagenstelsel;
  • met een vorm van prijsregulering.


Hervorming verlofstelsel voor gelijke kansen om te werken en zorgen, met:

  • partnerverlof net zo lang als geboorteverlof en 100% betaald;
  • 100% betaald ouderschapsverlof;
  • landelijke mantelzorgverlofregelingen die 100% betaald worden;
  • wettelijk transitieverlof dat 100% betaald wordt;
  • miskraamverlof voor beide ouders;
  • recht op verlofregelingen voor ZZP’ers.


Oog voor intersectionaliteit, zodat:

  • iedereen gebruik kan maken van verlofregelingen, ongeacht inkomen, contractvorm of gezinssamenstelling;
  • drempels voor het gebruikmaken van verlofregelingen worden weggenomen.

BIJ1 scoort een half punt op veiligheid.

BIJ1 heeft één of enkele punten over dit onderwerp genoemd in het verkiezingsprogramma die bijdragen aan de positie van vrouwen maar is onvolledig of niet concreet genoeg.

 

Dit staat er over dit punt in het verkiezingsprogramma van BIJ1 dat bijdraagt aan de positie van vrouwen:

  • “Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid. Er worden verplichte trainingen ingesteld over trauma bij slachtoffers van seksueel geweld, voor de organisaties in de asielketen.”
  • “Huwelijksmigranten krijgen na toelating direct een zelfstandige verblijfsvergunning, die niet vervalt bij het beëindigen van de relatie. De verblijfsvergunning op humanitaire gronden voor slachtoffers van huiselijk en seksueel geweld moet in lijn worden gebracht met het Istanbul Verdrag. Dit omvat een definitie van huiselijk geweld, een eerlijke verdeling van de bewijslast, toegankelijkheid van procedures, en duidelijke informatie over de rechtspositie van slachtoffers.”
  • “Alle mensenrechtenverdragen, zoals het Kinderrechtenverdrag, het Vrouwenrechtenverdrag en het VN-verdrag inzake rechten van personen met een handicap, krijgen rechtstreekse werking in het Nederlandse recht. Etniciteit, afkomst, nationaliteit, genderidentiteit en genderexpressie worden in artikel 1 van de Grondwet opgenomen.”


Dit beveelt WOMEN Inc. aan vanuit het Puntenplan:
Nationaal Actieplan Geweld tegen Vrouwen met:

  • het samenkomen van bestaande programma’s die aflopen zoals Stop Femicide, Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld en op handen zijnde programma’s;
  • speciale aandacht voor samenwerking en coördinatie tussen hulpverlenende organisaties en Justitie en tussen ministeries onderling;
  • het vergroten van kennis en kunde over gendergerelateerd geweld bij uitvoeringsinstanties met oog voor verschillende doelgroepen;
  • een looptijd van minimaal 10 jaar;
  • financiële middelen voor maatregelen.
 

Structurele monitoring van geweld tegen vrouwen, die:

  • alle vormen van geweld tegen vrouwen meet;
  • de relatie van de dader tot het slachtoffer meet;
  • dataverzameling standaardiseert;
  • datasplitsing op gender en andere identiteitskenmerken mogelijk maakt.
  • De grond ‘geslacht’ wordt in de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht aan de discriminatiegronden toegevoegd om vrouwen te beschermen tegen (online) groepsbelediging.


Oog voor intersectionaliteit, door:

  • verschillen tussen vrouwen zoals migratieachtergrond, etniciteit, sociaal-economische positie en seksuele oriëntatie mee te nemen in onderzoek naar gendergerelateerd geweld.

BEKIJK EEN ANDERE PARTIJ

NAAR HET OVERZICHT

WOMEN INC. KIESWIJZER

Zoeken

Voer uw zoektermen in om de gewenste informatie te vinden.

blijf betrokken

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan een betere toekomst. Of meld je aan voor een van onze andere nieuwsbrieven.