Wat wij vinden van de nieuwste campagne van SIRE

Afgelopen dinsdag lanceerde SIRE de nieuwe campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’. Dit heeft tot veel commotie geleid over hoe wij in de maatschappij over jongens en meisjes denken. Waarom vinden veel mensen deze campagne juist schadelijk voor de zelfontplooiing van jongens? 

 

Meer ruimte voor ‘jongensgedrag’ 

De campagne van SIRE gaat over de omgang van opvoeders in Nederland met jongens. Zij constateren dat, over het algemeen, opvoeders verwachten dat kinderen zich rustig gedragen, goed luisteren en stilzitten. Dit zou met name een negatieve invloed op de ontwikkeling van jongens hebben. Volgens SIRE krijgen jongens hierdoor weinig ruimte om zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past: namelijk door te ravotten, buiten te spelen en risico’s te nemen. Met deze campagne roepen ze opvoeders op om meer ruimte te creeëren voor ‘jongensgedrag’ om de ontwikkeling van jongens te kunnen bevorderen. Hoewel we de zorgen van SIRE begrijpen, geloven we niet dat deze boodschap de juiste aanpak is om de ontwikkeling van kinderen te bevorderen. 

 

Voorbij de mythes over mannelijkheid en vrouwelijkheid

De campagne van SIRE baseert zich op hardnekkige sekse stereotypen over mannelijkheid en vrouwelijkheid waarvan is bewezen dat ze de ontwikkeling en zelfontplooiing van jongens én meisjes juist in de weg staan. In deze campagne wordt herhaald dat jongens vooral stoer en avontuurlijk horen te zijn. Terwijl er genoeg jongens zijn die minder avontuurlijk en stoer zijn en er bovendien ook meisjes zijn die dit wel zijn. Laten we juist alle kinderen de vrijheid geven om te ontdekken wie ze zijn, los van hun sekse of gender.

 

Wat vind jij?

Op onze Facebook pagina kregen we tientallen reacties op het filmpje en de oproep van SIRE. Bekijk alle reacties en laat ook horen wat jij vindt van deze campage: vooral hokjesdenken of juist veel herkenning?