• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

De (Incomplete) Stijlgids van WOMEN Inc.

10 juli 2019

Hoe kan ik op een gendergelijkwaardige manier communiceren? Welke termen kan ik het beste gebruiken als ik over personen van kleur wil schrijven? Hoe herken ik stereotiepe beelden? Iedereen die graag inclusiever wil communiceren loopt tegen één van deze vragen aan. Zo ook wij bij WOMEN Inc. Om hier antwoord op te geven hebben we, in het kader van de Coalitie Beeldvorming in de Media, een interne pilot gestart waarin we onderzochten hoe we dit waar kunnen maken. De resultaten van deze zoektocht hebben we samengevat in “De (incomplete) Stijlgids”. Hoe zag deze zoektocht eruit? Lees het in dit artikel. 

 

 

Stap 1: Unconscious Bias Training

Het was een zonnige ochtend in augustus toen trainer Nina Blussé het hele team van WOMEN Inc. op een speelse manier uitdaagde om na te denken over onze blinde vlekken. De training begon met een wereldkaart gemaakt vanuit het Australische perspectief. De alom bekende wereldkaart zag er opeens heel vreemd uit en we realiseerden ons dat we tot nu toe de wereldkaart alleen hebben gezien met onszelf in het centrum. Een belangrijk ‘aha-moment’ voor de rest van de training. 

 

Het tweede belangrijke ‘aha-moment’ was toen we in kaart brachten welke 10 mensen in ons leven we het meest vertrouwen. Hoe divers we zelf ook dachten dat we waren, vaak waren deze lijstjes vrij homogeen. De discussie die daaruit volgde was voor ons een derde ‘aha-moment’. We begonnen ons allemaal af te vragen: “Oei! Is dat goed of fout? Ben ik goed of slecht bezig?” We concludeerden dat we teveel bezig waren met deze vraag waardoor we onszelf eigenlijk tegen hielden. We durfden bijna niet meer vrijuit te schrijven en spreken uit angst om het fout te doen. De training leerde ons dat er altijd meerdere perspectieven zijn en dus meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan. De truc is om niet per se in goed of fout te denken, maar te werken aan een cultuur van bespreekbaarheid waarin deze verschillende waarheden ter sprake gebracht kunnen worden. 

 

Stap 2: Linguistic Bias Training

Samen met het redactie- en communicatieteam van WOMEN Inc. hebben we de volgende stap gezet: hoe kunnen we voorkomen dat onze eigen blinde vlekken ons werk teveel gaat beïnvloeden? Dr. Claartje Vinkenburg vertelde ons over de verschillende manieren waarop stereotypering onbewust door ons taalgebruik sijpelt en hoe we dit kunnen bijsturen. Denk bijvoorbeeld aan woorden als ‘brandweerman’ in plaats van ‘brandweerkracht’, het woord ‘papadag’ terwijl ‘mamadag’ niet bestaat, of de toevoeging van het woord ‘vrouwelijke’ in ‘vrouwelijke hoogleraar’ die nodig lijkt omdat het woord ‘hoogleraar’ ons impliciet en automatisch aan een man doet denken.

 

Haar advies was het ontwikkelen van een stijlgids waarin we goed uitleggen waarom we op welke manier over bepaalde onderwerpen spreken en schrijven. Tijdens het ontwikkelen van zo’n gids word je als team en organisatie gedwongen om in gesprek te gaan over soms lastige onderwerpen, zoals: welke woorden we wel en niet gebruiken, hoe we het beste om kunnen gaan met opmerkingen op social media, en wanneer we juist wel of niet de verschillen tussen vrouwen en mannen benadrukken. 

 

Stap 3: Ontwikkelen Stijlgids

Ieder teamlid van het redactie- en communicatieteam was betrokken bij het ontwikkelen van de stijlgids. Zij maken immers elke dag de content voor onze website, social media en evenementen. Iedereen dacht mee over wat er in de stijlgids moest staan en ging ook zelf op onderzoek uit om de verschillende keuzes die we maakten goed te kunnen onderbouwen. Tijdens een hackathon, een dag waarop we ons met het hele team hebben gestort op de stijlgids, hebben we alle inzichten bij elkaar gebracht en het vertaald naar een helder, gebruiksvriendelijk en mooi document. 

 

Wij zijn heel erg blij met deze stijlgids en trots op onszelf dat we als team het initiatief hebben genomen om transparant te zijn over onze keuzes. In het afgelopen jaar hebben we veel geleerd en hele interessante gesprekken gevoerd met elkaar. Zullen we het vanaf nu altijd goed doen? Tsja, goed volgens wie? Die belofte kunnen we niet maken. Wat we wel kunnen beloven is dat we dankzij dit process op een meer bewuste manier omgaan met onze communicatie en een systeem hebben waarmee we onze eigen blinde vlekken kunnen bijsturen. 

 

Download De (incomplete) Stijlgids!

Wil je beter begrijpen waarom WOMEN Inc. doet wat ze doet en hoe ze dit doet? Wil je zelf meer weten over inclusieve communicatie? Of misschien ben je op zoek naar inspiratie voor je eigen organisatie. De stijlgids is met name ontwikkeld voor medewerkers van WOMEN Inc., maar laat dit je niet afschrikken. Download de Stijlgids gratis en laat ons vooral weten wat je ervan vindt!