In gesprek met leerkracht willemijn
Rond haar veertigste krijgt Willemijn (53) te maken met hevige bloedingen. Voor de klas staan in het basisonderwijs én om het halfuur naar de wc moeten om menstruatieproducten te verwisselen is niet de fijnste combinatie. “Mijn collega heeft mij haar onderwijsassistent aangeboden, zodat ik tussendoor even naar de wc kon gaan.’’

“Ik heb een halfjaar lang bijna elke dag structureel gebloed. Dit kwam met zulke hevige vloedgolven dat ik soms elk halfuur naar de wc moest om menstruatieproducten te verwisselen. Sinds die ene keer dat ik was doorgelekt op mijn stoel, heb ik altijd een extra setje kleding bij me. Het was echt een crisis.’’
“Ik heb een halfjaar lang bijna elke dag structureel gebloed.”
Ongemakkelijk in mijn lichaam
“Door de overgang en het vele bloedverlies werd ik vaker ziek; ik had onder andere veel last van een verminderende weerstand, spierpijn en depressieve gevoelens. Ook voelde ik me ongemakkelijk in mijn lichaam, wat resulteerde in het feit dat ik ongemakkelijk voor de klas stond. In een sector waarin mensenwerk wordt verricht, moet het personeel ook menselijk behandeld worden, maar dat gebeurde niet. Een douche op school zou heel fijn geweest zijn, zodat je je even kunt opfrissen en dan weer door kunt gaan. Ook menstruatieproducten die via de school worden aangeboden kunnen al zorgen voor meer aandacht, begrip en empathie rondom het thema de overgang.’’
Overgangsbeleid
“Bij mijn leidinggevende voelde ik niet de mogelijkheid om aan te geven dat ik ziek was door de overgang. Ik had een keer aangegeven dat ik me niet goed voelde, maar hier is hij er nooit meer op teruggekomen. Er was een grote onwelwillendheid om te luisteren naar mijn overgangsklachten. Dit maakt het taboe alleen maar groter. Gelukkig kon ik er wel over praten met mijn collega’s, maar beleid moet toch echt vanuit hogerop komen. Kennis bij werkgevers en leidinggevenden over de overgang ontbreekt nu nog teveel.”
“De leerkrachten moeten niet zelf problemen oplossen, maar de oplossingen eisen van hun leidinggevende.’’
Verantwoordelijkheid
“Vanuit de school zouden ze een bijeenkomst moeten organiseren om de impact van de overgang op de werkvloer te bespreken. De leidinggevenden wisten dat er een lerarentekort aan zat te komen, maar hebben hier niet voorafgaand op gehandeld. Het is aan hen om meer verantwoordelijkheid te nemen. Om vrouwen in het onderwijs te behouden, moet het onderwijs ook ingesteld worden op vrouwen. De leerkrachten moeten niet zelf problemen oplossen, maar de oplossingen eisen van hun leidinggevende.’’