Ik heet deze week Peter.

Vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities: van de 94 CEO’s in Nederland zijn er 5 vrouw. Hiermee hebben vrouwen een stuk minder invloed dan mannen. Tijd om hier verandering in te brengen! Daarom riepen WOMEN Inc. en BrandedU in de week van 24 januari 2022 alle vrouwen in Nederland op om hun voornaam op LinkedIn te veranderen in Peter, om aandacht te vragen voor de ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer.

#MIJNNAAMISPETER

Met de campagne #mijnnaamispeter wilden we mensen bewustmaken van het feit dat er toentertijd evenveel CEO’s zijn die Peter heten, als CEO’s die vrouw zijn. Ten tijde van de campagne was slechts 5% van de CEO’s van beursgenoteerde bedrijven in Nederland vrouw.

 

 

We lanceerden de campagne met de hulp van meerdere invloedrijke vrouwen,
waaronder voetballer Rocky Hehakaija en de hoofdredacteur van Vogue, Yeliz Çicek. Zij veranderden allemaal hun LinkedIn-naam voor een week in Peter en vroegen anderen hetzelfde te doen. Vele vrouwen volgden en veranderden hun naam in Peter, waardoor het bewustzijn werd vergroot bij de bedrijven waar ze werken en daarbuiten. Het algoritme van LinkedIn deed de rest en maakte het onderwerp meteen trending.

IMPACTVOLLE CAMPAGNE

De campagne heeft miljoenen Nederlanders bereikt. Ook is de campagne in het buitenland opgepikt, zo is dezelfde actie in Noorwegen gevoerd met de naam ‘Arne’. In Nederland deden ook mannen deden mee door hun naam te veranderen in Petra – de vrouwelijke variant van Peter – uit solidariteit met vrouwen. Een van hen was Prins Constantijn van Oranje-Nassau.

Een impactvolle campagne waarbij een simpele naamsverandering de discussie over genderongelijkheid tussen vrouwen en mannen op de werkvloer op gang bracht!

FEITEN & CIJFERS

CANNES LIONS 2022 BRONZEN AWARD

Samen met BrandedU en The Family Amsterdam heeft WOMEN Inc. een bronzen Leeuw ontvangen voor de campagne op het Cannes Lions International Festival of Creativity, de grootste bijeenkomst van de communicatie en reclame industrie.

Zoeken

Voer uw zoektermen in om de gewenste informatie te vinden.

header1

1 op de 8 mensen in Nederland wordt maandelijks geconfronteerd met menstruatiearmoede.

 

blijf betrokken

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan een betere toekomst. Of meld je aan voor een van onze andere nieuwsbrieven.

Ga naar de inhoud