Wat levert het een organisatie op als zij aandacht hebben voor de werk-privé balans van hun medewerkers? WOMEN Inc. en Great Place to Work® hebben samen inzichtelijk gemaakt welke winst er te behalen valt wanneer organisaties ‘zorgvriendelijk’ zijn.
Eerste exemplaar overhandigd aan Harry van de Kraats
Op 30 juni werd het eerste exemplaar van de whitepaper overhandigd aan Harry van de Kraats. Hij is de algemeen directeur van de grootste werkgeversorganisatie in Nederland, de AWVN. Ook de algemeen directeur van ArboNed Richard Adamowicz en de directeur van Talent naar de Top Sandra Lutchman namen de whitepaper in ontvangst. Harry van de Kraats vindt de conclusies en voorbeelden in de whitepaper belangrijk en inspirerend voor werkgevers: ‘Als werkgever en werknemer samen in gesprek gaan over oplossingen voor een goede werk en zorgbalans, levert dit winst op voor de organisatie, onder andere doordat het ziekteverzuim daalt.’ De AWVN heeft de whitepaper al verspreid onder al haar leden.
Bekijk de andere reacties in deze video:
Highlights whitepaper ‘De winst van zorgvriendelijk werkgeverschap’:
De bevindingen in deze whitepaper laten zien dat de organisaties die hoog scoren op de balans tussen werk en privé, aanzienlijk beter presteren dan andere organisaties in Nederland. Zorgvriendelijke organisaties hebben:
- 25% minder ziekteverzuim;
- 1,3% meer omzetgroei;
- 2% minder verloop;
- 19% vrouwen in senior management posities.
» Download hier de whitepaper ‘De winst van zorgvriendelijk werkgeverschap’!
Inspirerende voorbeelden van zorgvriendelijk werkgeverschap
In de whitepaper zijn vier organisaties uitgelicht die al zorgvriendelijk zijn. Renault Nederland heeft een op mantelzorgers gericht persooneelsbeleid en is hiermee een voorloper in de autobranche. IT-bedrijf Atlassian ontzorgt haar medewerkers. Bij consultancybureau &samhoud krijgen alle mannen die vader worden twee maanden vaderschapsverlof, dit verlof is verplicht en wordt 100% uitbetaald. Kinderopvangorganisatie Kindergarden is een vrouwenorganisatie waar de zorgtaken van medewerkers niet als probleem worden ervaren maar als een vanzelfsprekendheid.
Lees door over de verdeling van zorg en werk
WOMEN Inc. wil een doorbraak realiseren in de huidige verdeling van zorg en werk. Steeds meer mensen combineren zorg en werk. Door de participatiesamenleving neemt de zorgdruk toe. Op 6 maart 2015 heeft WOMEN Inc. samen met stakeholders uit bedrijfsleven, overheid, vrouwen en mannen een campagne over de nieuwe verdeling van zorg en werk gelanceerd.