Het Kennisprogramma Gender & Gezondheid is gestart met als eerste een bijdrage van de Hartstichting om verder onderzoek te doen naar vrouwen en hart- en vaatziekten. Hiermee zijn de eerste stappen om gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen te verminderen gezet!
Doorbraak voor de Alliantie Gender & Gezondheid
Begin 2016 maakte minister Edith Schippers (Volksgezondheid) bekend dat zij de komende vier jaar 12 miljoen euro voor het Kennisprogramma uittrekt. Deze Kennisprogramma is tot stand gekomen na de jarenlange inzet van de Alliantie Gender & Gezondheid om in genderspecifiek onderzoek te investeren. Het doel van het programma is om op twaalf thema’s de gezondheidsverschillen te verminderen. Niet alleen is dit een doorbraak voor de Alliantie maar ook voor onze actie "Behandel me als een dame" waarmee we meer aandacht vragen voor gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen. Ruim 1,6 miljoen vrouwen én mannen hebben de actie al gesteund!
» Doe mee: steun de actie "Behandel me als een dame"
Nog veel in te halen
De gezondheidszorg is van oudsher gebaseerd op mannen waardoor op dit moment vrouwen (nog) geen gelijke kansen op gezondheid hebben. Er is veel in te halen op het gebied van onderzoek, onderwijs, diagnose en behandeling. Daarom investeert de Hartstichting een extra subsidie om de achterstand op het gebied van hart- en vaatziekten in te halen.
“We willen de kennisachterstand rondom hart- en vaatziekten bij vrouwen zo snel mogelijk inhalen. Om het ziektebeeld bij vrouwen eerder te herkennen én de zorg voor vrouwen te verbeteren. Dit project zien wij als een volgende stap” – Floris Italianer, directeur van de Hartstichting
Opvallende verschillen
|
» Lees alle bekende verschillen bij hart- en vaatziekten
HartenVrouw
De Hartstichting start vandaag een campagne "HartenVrouw" om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Een HartenVrouw accepteert het niet langer dat hart- en vaatziekten nog steeds doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen. Vanaf 8 september komen de HartenVrouwen in actie en roepen ze andere vrouwen via social media op om mee te strijden. De campagne wordt gesteund door minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en ambassadeurs als Danie Bles (stylist), Ellen Snijder (oprichter Fashionchick) en Hilmar Mulder (hoofdredactrice Libelle). Uiteraard ondersteunt WOMEN Inc. deze campagne van harte en gaan we samen naar gelijke kansen op gezondheid!
Lees meer:
» Bijna 50% van de hartaanvallen is “stil”: zorg dat je het herkent!