Delen

Hoe creëer je draagvlak voor diversiteit?

Geschreven door: Berna Toprak

Op donderdag 31 mei heeft de Coalitie Beeldvorming in de Media haar eerste expertmeeting georganiseerd. Het onderwerp van de ochtend was “Inclusiviteit in de Praktijk”. De meeting is tot stand gekomen op basis van de vraagstukken waar de leden van de Coalitie mee te maken hebben: welke strategieën kun je toepassen om draagvlak te creëren voor diversiteit en inclusief werkgeverschap? Hoe kan je de kracht van storytelling hiervoor inzetten? Lees verder voor de belangrijkste conclusies uit de meeting.

   

Bouw een netwerk op

Tijdens de meeting hebben verschillende media professionals en experts in diversiteitsbeleid elkaar ontmoet om handelingsperspectieven uit te wisselen en inspiratie op te doen om diversiteit en inclusiviteit in mediaorganisaties te bevorderen. Dit bevorderde het gevoel van saamhorigheid. Veel professionals die werken aan diversiteitsvraagstukken voelen zich als een roeper in de woestijn. Er zijn genoeg mensen die jouw positie delen of die hier al langer mee bezig zijn. Zowel binnen als buiten je eigen organisatie. Zoek elkaar op, maak een Whats App groep aan en versterk elkaar. Wist je bijvoorbeeld dat wij een speciale LinkedIn groep hebben (Beeldvorming in de Media) waar je inspiratie kunt op doen en je vragen kwijt kunt? 

   

Blijf communiceren over de vorderingen

“Het is belangrijk te blijven communiceren over de vorderingen. Het is heel snel zo dat mensen het gevoel krijgen dat er niks gebeurt”, vertelt Alice Odé (projectleider, Diversiteit in Bedrijf). Het creëren van een diverse en inclusieve bedrijfscultuur gebeurt niet van de een op de andere dag. Juist daarom is het belangrijke om iedere mijlpaal en interventie, hoe klein die ook is, te delen met je organisatie. Zo voorkom je dat mensen afhaken, of het gevoel krijgen dat het alleen maar praatjes zijn. Uiteindelijk zorgen al deze kleine en grote stappen voor een verandering in bedrijfscultuur.

   

Gebruik je eigen verhaal

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat zelfs als je met een berg met feiten komt, je daarmee niet per se de ander kunt overtuigen. Het gaat er uiteindelijk om dat je iemand weet te raken en zijn of haar emoties kunt aanspreken. Storytelling is hiervoor de meest geschikte strategie. Zeker bij dit onderwerp kan jouw persoonlijke verhaal het verschil maken. Probeer deze in te zetten en stel jezelf de volgende vragen: wat is jouw drijfveer als mediamaker? Welke waarden vind jij belangrijk als mediamaker? Hoe verhoud dit zich vervolgens tot het thema diversiteit en inclusiviteit?

   

Blijf op de hoogte

De Coalitie Beeldvorming in de Media organiseert verschillende bijeenkomsten voor mediaprofessionals. Op 3 juli organiseren we een talkshow over de beeldvorming van genderrollen in de media. Benieuwd naar de rol van media professionals in de strijd voor gendergelijkheid? Meld je dan snel aan. Wil je op de hoogte blijven? Sluit je aan bij de LinkedIn groep: Beeldvorming in de Media.