Als mediamaker creëer je verhalen die mensen ontroeren, bewegen en informeren. Maar wat is de invloed van deze verhalen op beeldvorming? En hoe ga je bewust om met (schadelijke) stereotyperingen?
Stereotypen helpen bij het vertellen van verhalen omdat ze herkenbaar zijn. Maar de meeste stereotypen die we voorbij zien komen zijn gebaseerd op een verouderd wereldbeeld. In de afgelopen 50 jaar is er veel veranderd in de samenleving en in ons wereldbeeld: Nederland is diverser dan ooit, de rollen van mannen en vrouwen zijn veranderd en dankzij de digitalisering kunnen consumenten zich makkelijker uitspreken. De uitdaging voor mediamakers van vandaag is daarom het ontdekken van nieuwe stereotypen waarin een nieuwe generatie consumenten zich in herkent.
In deze masterclass ga je met twee experts van WOMEN Inc. aan de hand van voorbeelden uit de media aan de slag met stereotyperingen en beeldvorming. Het is een interactieve sessie, met ruimte voor break-out rooms waarin je in kleine groepen met de theorie aan de slag gaat. Na afloop van de sessie heb je handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan.