Beperkt Zicht

Lees hier meer over onze publicatie 'Beperkt Zicht'

 

Wat is beeldvorming? En wat is het effect hiervan op de maatschappij?

Mediamakers hebben een sleutelpositie; zij kunnen voorkomen dat onbewuste en bewuste vooroordelen gelijke kansen in de weg staan. 


Lees de feiten en aanbevelingen: 

Download de publicatie
 

Feiten en cijfers..

 
88%

van de experts die in het nieuws komen is man

7%

van de vrouwen op nieuws gerelateerde krantenfoto's wordt afgebeeld in een werksituatie. Bij mannen is dit 23%.

6x

Vrouwen worden 6x vaker in privé omgeving gefotografeerd op nieuws gerelateerde krantenfoto's dan mannen.

3-4x

Mannen komen 3 tot 4x vaker aan het woord als bron van het nieuws (politicus, expert of woordvoerder) dan vrouwen.

93%

van de mediamakers vindt dat vrouwelijke rolmodellen een grote invloed hebben op het toekomstperspectief van meisjes

35,4%

is het aandeel vrouwen in beeld in 2015 bij de publieke omroep. Dit is een daling tov 2010. Bij een evenredige representatie zou dit iets meer dan 50% moeten zijn.

Over beeldvorming

 

Mediamakers aan het woord

 

Beperkt Zicht 1

Beperkt Zicht 1

Beperkt Zicht 2

Beperkt Zicht 2

Beperkt Zicht 3

Beperkt Zicht 3

Beperkt Zicht 4

Beperkt Zicht 4

In de media

 

Partner

 

Beperkt zicht 1 - samenwerken

Beperkt zicht 1 - samenwerken