Delen

Vrouwen hebben op dit moment geen gelijke kansen in de kunstsector, zoals bleek uit ons rapport ‘Een nog onverteld verhaal’. In samenwerking met ABN AMRO en WOMEN Inc. zetten verschillende musea zich in om dit te veranderen. Kijk de kunst af bij vier musea die aan de slag zijn gegaan met gendergelijkheid.

 

Kansen en obstakels voor gendergelijkheid

Interview over kansen en obstakels

H'ART Museum zet zich in voor meer diversiteit en inclusie als het gaat om tentoonstellingen, maar ook personeel. In een interview met directeur Annabelle Birnie lees je over de obstakels, maar ook de kansen: het organiseren van een rondetafelgesprek.

Lees het interview

Kunst, genderongelijkheid en AI

Met AI door
Singer Laren

Laat je inspireren door museumdirecteur Evert van Os van Singer Laren. Van Os vertelt ons over het AI-onderzoek naar genderongelijkheid binnen de vaste collectie van het museum. Wat zijn de resultaten en welke kansen ziet hij voor Singer Laren?

Bekijk de video

Inclusieve taal

Een schrijfwijzer ontwikkelen

Hoe kun je als museum zo inclusief mogelijk verhalen vertellen en hoe bereik je een zo groot mogelijk publiek? Kijk de kunst af bij het Stedelijk Museum Amsterdam en ontwikkel je eigen schrijfwijzer met onze stappen.

Lees het stappenplan

Dilemma’s en goede voorbeelden

Dilemma Dialoog en interview

De kunstwereld zit vol met creativiteit, maar kent ook uitdagingen op het gebied van gendergelijkheid. De dilemma’s én de goede voorbeelden zetten we voor je op een rij. Lees het Dilemma Dialoog en het interview met zakelijk directeur Marion Wolff.

Lees meer

13%

Van alle collectiestukken in museumzalen is 13% door een vrouw gemaakt

De totale verkoopwaarde op veilingen van al het werk van vrouwen is nog altijd minder dan de waarde van al het werk van Picasso

Mannelijke kunstenaars verdienen op jaarbasis de helft meer dan vrouwelijke kunstenaars

Veelgestelde vragen

Waarom richt WOMEN Inc. zich met dit project op de kunst- en cultuursector?

WOMEN Inc. wil dat de beelden die we dagelijks tegenkomen een realistische weergave zijn van de wereld om ons heen, vrij van beperkende stereotypen. Bij een bezoek aan een museum komen we veel beelden tegen. Momenteel laten die vaak niet zien hoe de wereld er echt uitziet. Daarom richten we ons met dit project op de kunst- en cultuursector, en specifiek op de beeldende kunst. 

Waarom richten jullie je op musea?

Musea hebben een grote invloed op onze maatschappij. In 2021 bezochten 12 miljoen mensen een museum in Nederland, waarvan 11 miljoen mensen uit Nederland kwamen.  Het bereik van musea is dus groot. In het streven naar een representatieve maatschappij vrij van beperkende stereotypes is het dus belangrijk dat deze bezoekers verhalen te zien krijgen die kansengelijkheid niet in de weg staat.

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om samen te werken met ABN AMRO?

Als sponsor van een aantal musea in Nederland is ABN AMRO de schakel tussen onderzoek en actie. Samen met hen kunnen we musea bewust maken van hun rol bij het realiseren van gelijkheid tussen vrouwen en mannen in de kunstsector én ze helpen met de vervolgstappen die nodig zijn.

Hoe is de campagne 'De Kunst Afkijken' met deze vier musea tot stand gekomen?

De resultaten van ons onderzoek ‘Een nog onverteld verhaal’ zijn met verschillende grote musea in Nederland gedeeld. WOMEN Inc. heeft samen met ABN AMRO en een aantal musea, waaronder H’ART Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, STRAAT Museum en Singer Laren, gekeken op welke vlakken er concrete doelen gesteld konden worden ten aanzien van gendergelijkheid. Deze vier musea zijn hier het afgelopen jaar mee aan de slag gegaan. 

Partners

De campagne ‘De Kunst Afkijken’ en wordt mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO.