• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Worden vrouwen in de media anders behandeld dan mannen?

15 maart 2017

Geschreven door: Berna Toprak

 

Uit nieuw onderzoek van Motivaction blijkt dat ook in 2016 talkshows overwegend bevolkt waren door witte mannen. Er zijn nog altijd te weinig vrouwen in beeld. Redacteuren geven vaak aan dat het moeilijker is om vrouwelijke gasten te vinden om mee te doen aan hun programma. Ze zouden niet willen omdat ze te bescheiden zijn of niet het juiste jurkje aan hebben. Maar onderzoek naar de behandeling van vrouwelijke en mannelijke columnisten laat ook een ander verhaal zien.

 

Vrouwelijke journalisten vaker persoonlijk aangevallen dan mannelijke journalisten

Aan de vooravond van Internationale Vrouwendag onderzocht tijdschrift Vonk of vrouwelijke opiniemakers anders worden behandeld op het internet dan mannelijke auteurs. De uitkomsten liegen er niet over: vrouwelijke auteurs worden in 13% van de commentaren persoonlijk aangevallen, bij mannen is dit slechts 3%. Het is natuurlijk niet zo dat mannelijke auteurs helemaal geen kritiek krijgen, maar die richten zich vooral op hun argumenten of de cijfers die ze leveren. Vrouwelijke journalisten worden vaker weggezet als dom, of aangesproken met denigrerende termen als 'meisje' of 'columnistje.' Een eerder onderzoek van de Britse dagblad The Guardian bevestigd deze resultaten ook. Acht van de tien schrijvers die te maken krijgen met de meest beledigende commentaren zijn vrouwen. Dit hebben ze vergeleken met een lijst van 10 regelmatige schrijvers die het minst te maken kregen met online misbruik. Wat blijkt? Deze lijst bestaat volledig uit mannen.

 

Helft van ondervraagde journalisten voelt zich geïntimideerd

Als vrouwelijke columnisten zelf vertellen over hun ervaringen met online bedreigingen en beledigende commentaren blijkt het ook invloed te hebben over de mate waarin ze hun mening over een onderwerp willen uiten. Voor hun onderzoek heeft Vonk 30 Nederlandse columnisten ondervraagd over hun ervaringen. Tweederde van de ondervraagde columnisten is een enkele of meerdere keren online bedreigd. Die bedreigingen variëren van 'Jij zou eens moeten worden verkracht', tot 'Ik weet waar je woont, hoer'. Hoewel sommige vrouwen de commentaren niet serieus nemen en het daarom proberen te negeren voelt de helft van de ondervraagde columnisten zich geïntimideerd door online reacties. Hierdoor twijfelt meer dan de helft van de vrouwen of ze haar mening moet delen over een bepaald onderwerp.

 

Angst voor online pestkoppen

Vrouwen worden in de media anders beoordeeld dan mannen en vaak speelt dit ook een rol bij de overweging van vrouwen om wel of niet mee te doen aan een programma. Zo vertelde Sarah Sluimer in haar column hoe ze tijdens een debat dichtklapte door de angst dat haar online pestkoppen opeens in de zaal zouden zitten. Columnist Asha ten Broeke vertelde in een recent interview met de Volkskrant: “De haat die mij als vrouw met een mening ten deel valt, is onvoorstelbaar”. Ze krijgt niet alleen te maken met meer haat maar wordt ook minder serieus genomen: “Van een vrouw wordt de deskundigheid sneller in twijfel getrokken dan van een man. Feiten die je noemt, worden als mening beschouwd”. Dit heeft te maken met het feit dat genialiteit en deskundigheid vaak worden gekoppeld aan mannelijkheid. Zo bleek uit een recent onderzoek dat kinderen al vanaf jonge leeftijd leren dat genialiteit een mannelijke kwaliteit is.

 

Beeldvorming in de media: Beperkt Zicht

Het ligt dus niet puur aan vrouwen zelf of aan hun bescheidenheid om wel of niet mee te doen aan een programma. Onbewuste vooroordelen en aannames over de eigenschappen, het gedrag en de rol van vrouwen en mannen hebben grote invloed op hun kansen. Daarom is het belangrijk deze aannames en vooroordelen bloot te leggen, te bespreken en waar nodig bij te sturen. Beeldvorming in de media speelt hierin een sleutelrol, want beelden en woorden beschrijven niet alleen de werkelijkheid, ze schrijven ook voor hoe wij de werkelijkheid zien. In onze publicatie ‘Beperkt Zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming’ doen wij aanbevelingen hoe mediamakers kunnen bijdragen aan het tegengaan van stereotypering. Alleen door bij ons alleen onbewuste en bewuste vooroordelen bloot te leggen, creëren we een samenleving waarin het voor je kansen niet uitmaakt of je een vrouw of een man bent.

 

Anderen bekeken ook:

Het onderzoek van Motivaction

Beeldvorming: het gevaar van een enkel verhaal

Vooroordelen in taalgebruik