• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • 'Vaderschapsverlof mogelijk oplossing voor glazen plafond'
    • 1 op de 3 vrouwelijke zzp'ers bouwt geen pensioen op
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

WOMEN Inc. Blog: "Wij zijn de lul!"

22 augustus 2013

Zo verkondigde ik afgelopen zaterdag op Lowlands. Om deze boodschap kracht bij te zetten stonden er drie vrouwen in mannelijke naaktpakken naast me. Deze pakken laten zien dat vrouwen in de gezondheidszorg worden behandeld alsof ze een mannenlichaam hebben. Mijn verhaal op Lowlands was de aftrap van de WOMEN Inc. bewustwordingscampagne die pleit voor genderspecifieke zorg.

Het verhaal dat ik op Lowlands hield ging over mevrouw Jansen. Mevrouw Jansen komt bij de dokter omdat ze zich vermoeid en misselijk voelt, maar zij wordt naar huis gestuurd met het advies veel te rusten, omdat haar klachten waarschijnlijk samenhangen met de overgang en met stress. Mevrouw Jansen komt een week later te overlijden, omdat de klachten symptomen van een hartinfarct bleken te zijn. Het komt vaak voor dat vrouwen de symptomen van een hartinfarct niet herkennen, omdat deze anders kunnen zijn dan de bekende pijn op de borst. Een belangrijk voorbeeld van een reden waarom WOMEN Inc. voor genderspecifieke zorg pleit.

Het ging ook over haar dochter, Anneke, die net is begonnen met werken en nu al kampt met een depressie en stress- en burn-outklachten. Deze zijn voor jonge vrouwen niet uniek, maar omdat een jonge vrouw niet binnen het plaatje van iemand met een burn-out past, zijn ze wel sterk onderbelicht. Vrouwen worden twee keer zo vaak getroffen door depressie als mannen. Depressie veroorzaakt weer een sterkere toename van hart- en vaatziekten bij vrouwen. Bij stress neemt de hersenactiviteit bij vrouwen af, terwijl het bij mannen juist toeneemt. Medicijnen tegen depressie zijn bijna uitsluitend op mannen of mannetjesratten getest. Als vrouwen een mannenmedicijn tegen stress krijgen toegediend, neemt hun hersenactiviteit alleen maar verder af, wat dus precies het verkeerde effect is. Hierdoor worden vrouwen juist zieker gemaakt met een mannenmedicijn.

Er kwamen vooral heel veel verbaasde reacties, vanuit het Lowlandspubliek. Mannen en vrouwen van 20 tot 40 jaar, die nog maar net wakker uit hun tent gekropen waren om de maatschappelijke issues die Llowgenda voor hun selecteerde aan te horen. Het was prachtig weer en er zaten er een paar honderd in het gras rondom het podium van de Lima. Dat was mooi om te merken, dat de feiten zo voor zich spreken, we kregen enorm veel verbaasde reacties op onze cijfers. Vooral dat niet meer dan dertien procent van alle studies naar hart- en vaatziekten überhaupt onderscheid maakt tussen sekse in de analyse van de onderzoeksdata, zorgde voor verbazing. Ook professioneel geïnteresseerde bezoekers spraken me achteraf aan. Zo zat er een huisarts in opleiding in het publiek, die vertelde dat er door een bevlogen docent binnen zijn opleiding wel aandacht aan genderspecifieke zorg wordt besteed, maar benadrukte dat er nog lang niet genoeg kennis over is en dat het goed is dat WOMEN Inc. deze actie is gestart. Ook was er een redacteur van een medisch tijdschrift, die meer uitleg vroeg. En een urinoloog, die vertelde met welke feiten hij zijn vakbroeders wel of niet kon overtuigen.

Er stond gisteren een mooi stukje in de Telegraaf en de foto's met de naaktpakken werden online flink gedeeld. Reacties waren over het algemeen laaiend enthousiast over gekozen woorden en vorm, maar we hoorden ook kritische noten. “Moet het nou zo grof?” of “Heel goed, maar ik ga dit niet delen op Facebook, want ik heb ook kinderen”, kregen we te horen.

Vanochtend in de redactievergadering hebben we nog besloten dat we voor bepaalde doelgroepen - als het de boodschap in de weg staat - de mannenpakken een onderbroek kunnen aantrekken, de actie is immers het middel om aandacht te vragen voor het grotere doel. Ik vind het wel opvallend dat we te pas en te onpas borsten in alle verschillende maten en toestanden langs zien komen in videoclips, reclames, acties, billboards en films. Maar naakte mannelijke geslachtsorganen komen een stuk minder in beeld. Misschien dat dat voor veel mensen een extra shockeffect oplevert?

In ieder geval heeft de actie veel stof doen opwaaien en dat is nou precies wat we wilden, want het is tijd dat genderspecifieke zorg voor veel mensen onderwerp van gesprek is.

Jannet Vaessen
Directeur WOMEN Inc.