• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • 'Vaderschapsverlof mogelijk oplossing voor glazen plafond'
    • 1 op de 3 vrouwelijke zzp'ers bouwt geen pensioen op
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Onbewuste en bewuste vooroordelen staan gelijke kansen in de weg

24 januari 2017


 

Wat is beeldvorming? Wat is hiervan het effect op de maatschappij en welke rol hebben mediamakers hierin? Deze vragen worden beantwoord in onze publicatie ‘Beperkt Zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming’. Lees in dit artikel waarom WOMEN Inc. deze vragen onderzoekt en wat dit betekent voor de positie van vrouwen in Nederland.

 

Onbewuste en bewuste vooroordelen

WOMEN Inc. streeft naar een maatschappij waarin het niet uitmaakt of je een vrouw of een man bent. Dat maakt nu namelijk wel uit. Vrouwen zorgen nog altijd twee keer zoveel als mannen, verdienen in een werkend leven gemiddeld €300.000,- minder salaris dan een man en hebben geen gelijke kansen op gezondheid omdat de zorg van oudsher gebaseerd is op het mannenlichaam. Al deze ongelijkheden hebben te maken met onbewuste en bewuste vooroordelen over de rol van vrouwen en mannen. Beeldvorming in de media speelt hierin een sleutelrol, want beelden en woorden beschrijven niet alleen de werkelijkheid, ze schrijven ook voor hoe wij de werkelijkheid zien. Als mediamakers hun sleutelpositie in beeldvorming erkennen, zal de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen afnemen.

 

Beperkt Zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming

In het afgelopen jaar hebben we in samenwerking met onafhankelijke onderzoeksinstellingen de laatste feiten en cijfers over beeldvorming in de media in kaart gebracht. We hebben onderzocht hoe vaak en op welke manier vrouwen, mannen, etnische minderheden en ouderen in beeld worden gebracht. Ook hebben we mediamakers gevraagd hoe zij omgaan met dit onderwerp. Met deze nieuwe inzichten doen wij aanbevelingen richting mediamakers over hoe zij hun rol kunnen oppakken voor een inclusieve samenleving. 

 

Laat je horen!

Wil je meepraten over stereotypering en de kansen van vrouwen? Laat je horen via ons Podium of volg ons op twitter en deel je ervaringen met #BeperktZicht!

 

Ook interessant:

Lees meer over 'Berperkt Zicht'.