(On)Gehoord: Growing & Baby Cobra

28 augustus 2019


“Laat je horen!” is sinds onze oprichting één van de motto’s van WOMEN Inc. Omdat we geloven in de kracht van unieke stemmen en verhalen. Gelukkig worden die verhalen dikwijls omgezet in mooie films, boeken, series, liedjes, kunstexposities en andere vormen. Maar worden ze dan ook gehoord?

In de rubriek (On)Gehoord zet de redactie van WOMEN Inc. elke maand een boek, film of ander object in de schijnwerpers, waarvan wij vinden dat je die niet mag missen. Deze maand de comedyshows Baby Cobra, door Ali Wong, en Growing, door Amy Schumer, allebei te zien op streamingdienst Netflix. 


Geschreven door: Judith Hellemons


Amy Schumer, je waardeert haar humor of je houdt er absoluut niet van. Er lijkt geen middenweg te zijn, maar wat zeker is, is dat ze je aandacht vasthoudt. Een belangrijke skill, omdat ze naast haar platte grapjes ook statements maakt. Ali Wong gebruikt juist een tegengestelde aanpak en verweeft haar serieuze argumenten met humor. Hierdoor vertelt ze een ijzersterk verhaal waar je om moet lachen, maar dat je tegelijkertijd aan het denken zet. Waar het bij beide cabaretiers over gaat? Over zwanger zijn. En wat hun shows uniek maakt? Ze stonden allebei hoogzwanger op het podium.


Growing

“Ja, ik heb het gedaan! Ik ben geweldig”. Amy Schumer is zwanger! Dit laat ze trots zien door haar jurk op het podium zodat haar vijf maanden-buik in volle glorie te zien is. Vergis je niet, Schumer is nog net zo grof en gek als je gewend bent. Ze laat zien dat er niet veel verandert aan wie je bent als je zwanger bent. Bij haarzelf is echter één ding veranderd: ze heeft veel meer respect voor vrouwen die ooit zwanger zijn geweest. Dit heeft ongetwijfeld met haar diagnostisering van hyperemesis gravidarum te maken. Vrouwen met hyperemesis geven door hun misselijkheid vaak meerdere keren per dag over en kampen met extreme vermoeidheid en uitdrogingssymptomen gedurende hun hele zwangerschap. Zo’n twee procent van de zwangere vrouwen heeft hier last van. Toch staat Schumer op het podium haar verhaal te vertellen (“Ik ben dit verplicht volgens mijn contract,” grapt ze).
 


Schumer vertelt niet alleen over de mooie kanten van een zwangerschap, maar ook de negatieve effecten die het op je lichaam kan hebben. Ze is jaloers op vrouwen die met twee vingers in de neus hun zwangerschap doorlopen. Een mooi haakje voor Schumer om verder in te gaan op andere onderwerpen waar vrouwen het volgens haar met elkaar te weinig over hebben. Bijvoorbeeld, het feit dat vrouwen wordt aangeleerd om zich te schamen voor hun menstruatie. Zouden we daar niet opener over moeten zijn? “Dickpics?! Wat dacht je van een tampon-pic?” 
 

Terug naar haar zwangerschap. Amy kan van elke gedachtegang een sarcastische opmerking maken - “Ik hoop dat het een meisje is. Het zijn ‘scary times’ voor mannen” - om op die manier aandacht te vragen voor ze echt belangrijk vindt. Schumer is een uitgesproken feminist en heeft eerder in de media laten weten dat ze het een gek idee vindt dat anderen dat niet zijn. Wie wil er nou geen gelijkheid in kansen en sociale posities? Amy geeft de hedendaagse feministische generatie daarom een schouderklopje: 
 

“Er is een nieuwe generatie vrouwen die zeggen: Ben jij je hele leven op een seksueel geïntimideerd? O, ja. 
Wil je daar iets aan doen dan? O, yeah!”


Schumer draagt zelf ook actief bij aan het feministische gedachtegoed. Zo protesteerde ze met een groep mensen tegen de benoeming van rechter Brett Kavanaugh voor het Hooggerechtshof. Kavanaugh is meerdere keren beschuldigd van seksueel wangedrag en genomineerd door Trump voor deze toppositie. Tijdens dit protest in Washington werd ze gearresteerd, wat haar felle kritiek opleverde, omdat ze toen al zwanger was. Amy reageert daarop tijdens haar show: “Mensen zeiden: dat was onverantwoordelijk. Je bent zwanger. Waarop ik dacht: Dat is waarom ik daarheen ging. Ik wil dit kind kunnen vertellen dat ik er alles aan deed om dit te voorkomen.” 
 

Baby Cobra

Comedian Ali Wong is net als Schumer superzwanger wanneer ze met Baby Cobra op het podium staat. Wong vertelt dat ze niet makkelijk zwanger kon worden. Tijdens haar vorige zwangerschap kreeg ze na zes weken een miskraam. Een gegeven dat ze bespreekbaar wil maken en waar ze niet al te zwaar aan wil tillen: “Ik heb snotjes uit mijn neus gepeuterd die groter waren dan de tweeling die ik verloor.” Ze vraagt zich af waarom hier niet meer over gepraat wordt terwijl het vaak voorkomt. Wong besloot andere middelen te zoeken om zwanger te worden, want de hulp van ovulatiekalenders mocht niet baten. Er moest daarom medische hulp aan te pas komen.
 

Waarom Wong eigenlijk een kind wil? Puur om haar man, een ‘catch’ die is afgestudeerd aan Harvard, aan haar te binden. De droom van Wong is namelijk huisvrouw zijn. Haar man kan het geld wel verdienen, is wat ze continue betoogt. Het kind wat ze krijgt zorgt simpelweg voor zekerheid. Zekerheid dat ze haar man binnengehengeld heeft. En hoewel ze het kind graag krijgt, is ze bang voor de pijn tijdens de bevalling. Maar het feit dat veel vrouwen poepen tijdens het persen baart (*pun intended*) haar geen zorgen. “Je poept op de grond terwijl de liefde van je leven toekijkt. Wanneer je denkt dat dit het moment is dat hij je zal verlaten, komt er een baby uit waardoor hij moet blijven. Dat is het echte levenswonder.”
 


Wong bespot het feminisme van nu, waardoor ze op een gekke manier juist laat blijken hoeveel kansen en opties vrouwen nu hebben. “We hadden het zo goed. We hadden het slim kunnen aanpakken. We hadden dom kunnen blijven spelen.” Maar nee, we moesten van de daken schreeuwen dat vrouwen alles kunnen. Wong: “Bitch shut up! Vertel ze het geheim nou niet.” Wong slaat elke vorm van feminisme in de wind op het podium. Door haar grappen wordt menig kijker, inclusief ik, juist dankbaar dat de tijden zijn veranderd. Waarom zouden wij vrouwen carrière moeten maken, vraagt Wong zich af. 
 

“We hadden het zo goed. We hadden het slim kunnen aanpakken. We hadden dom kunnen blijven spelen.”


Wongs standpunt is wel duidelijk: zij wil huisvrouw worden en op de bank tv kijken. Met feminisme lijkt ze niet veel te hebben. Maar schijn bedriegt. Wong heeft wél een carrière. Ze schrijft voor de sitcom Fresh Off the Boat, is actrice en staat op het podium als succesvol cabaretier. En wat blijkt? Tijdens het kopen van een huis, kwam Wong erachter dat haar man een enorme studieschuld heeft. Wong betaalde zijn studieschuld volledig af, waarna ze op het podium zich afvraagt wie wie nou voor de gek heeft gehouden: “Who trapped who?” Met deze laatste anekdote laat Wong haar ware aard zien. Ali Wong is een krachtige carrièrevrouw die met haar humoristische verhaal, over een droomleven als huisvrouw, het feministische gedachtegoed juist kracht bijzet.