• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Hoe zet RTL Nederland zich in voor een inclusievere media landschap?

6 november 2018

Geschreven door: Berna Toprak

 

De Coalitie Beeldvorming in de Media is alweer een jaar actief. Wat hebben de leden in het afgelopen jaar gedaan? Waar lopen ze tegenaan en welke successen zijn er al geboekt? Kim Koppenol, manager Corporate Communication & Brand Strategy bij RTL Nederland vertelt over haar ervaringen.

 

 

Voer de strijd niet alleen! Er zijn altijd bondgenoten onder handbereik. En wees niet bang van de rollende ogen. Dat hoort erbij, maar maak het niet zwaarder dan het is. Besteed je energie eerder aan het koesteren van iedere stap, hoe klein die ook is.

 

Welke activiteiten heeft RTL zoal ontplooid op het gebied van diversiteit en inclusiviteit?

“We hebben verschillende zaken opgepakt. Een voorbeeld waar ik zelf heel trots op ben is dat we in de nieuwe strategie die we hebben gelanceerd expliciet hebben benoemd dat we ons nog meer gaan richten op de consument, hetgeen dus betekent dat we nog meer oog moeten hebben voor de diversiteit in de samenleving. Dit betekent niet dat alles meteen op zijn plek valt en we het helemaal voor elkaar hebben. Maar het is een ankerpunt in onze strategie dat we verder kunnen uitwerken. Het specifiek benoemen van dit ankerpunt is cruciaal om diversiteit en inclusie te implementeren en om hier draagvlak voor te creëren.”

 

Zie je al een verandering in de organisatie?

“Ja zeker! Ik merk het in onze programmering: The Voice Senior en Curvy Supermodel zijn voorbeelden van programmering die beter inspeelt op wat er in de maatschappij gebeurt. Met deze programma’s doorbreken we de standaard, stereotype beeldvorming die we hebben van een artiest en een model. We laten zien dat een artiest ook best wat ouder kan zijn en dat een supermodel niet altijd maatje 34 hoeft te hebben.”

 

“Maar ik zie het ook in de gesprekken die we voeren achter de schermen, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van onze campagnes. We denken nu veel meer na over diversiteit en inclusiviteit. Zo letten we er bijvoorbeeld op dat we in onze campagnes niet alleen maar witte gezinnen en koppels op de bank uitbeelden. Dit voeren we ook door in de focusgroepen die we gebruiken bij de ontwikkeling van programma’s en campagnes. Zo zorgen we ervoor dat we in de testfase een zo divers mogelijk publiek betrekken. Dit zijn allemaal dingen die op gang zijn gekomen”

 

Waar schuurt het nog?

“Afgelopen half jaar was een uitdaging door de reorganisatie. Iedereen is onzeker en de focus ligt sterk op baanbehoud. Andere zaken verdwijnen wat naar de achtergrond. Een reorganisatie kan een kans zijn om je strategie te herzien, maar voor de medewerkers die dit dan vervolgens implementeren en uitvoeren is het juist een moeilijke tijd. Het is belangrijk hier oog voor te hebben.”

 

“Daarnaast merk ik dat we meer discussies voeren intern. Zeker bij de jongere generatie zie ik dat ze veel dingen bevragen en zich durven uit te spreken over dit onderwerp. Bij zulke discussies heb ik altijd een dubbel gevoel omdat het ook meteen bloot legt dat er nog veel moet gebeuren. Maar ik heb van jullie geleerd dat het belangrijk is om dat soort momenten juist te vieren. Want daar haal je uiteindelijk het meeste uit. Dan wordt het echt en menselijk.”

 

Wat staat er op de planning als de reorganisatie achter de rug is?

“Voor de reorganisatie waren we al in gesprek met zelfstandig adviseur linguistic bias Claartje Vinkenburg die op de redactie van RTL Nieuws een training zou geven over linguistic bias. Tijdens de training gaan we kritisch kijken naar de taal die we bezigen en hoe we deze inclusief kunnen maken. Dit wil ik graag weer oppakken. Daarnaast wil ik, te beginnen bij de directie, inzetten op een workshop unconscious bias voor de hele organisatie. Dat is een belangrijke eerste stap die we moeten maken om bewustwording te creëren binnen de organisatie.”

 

Heb je nog een gouden tip voor andere professionals die zich inzetten voor diversiteit en inclusie in de media?

“Voer de strijd niet alleen! Er zijn altijd bondgenoten onder handbereik. En wees niet bang van de rollende ogen. Dat hoort erbij, maar maak het niet zwaarder dan het is. Besteed je energie eerder aan het koesteren van iedere stap, hoe klein die ook is. En natuurlijk: sluit je aan bij de Coalitie Beeldvorming in de Media. Soms werd ik er zelf ook zenuwachtig van, maar er is enorm veel kennis en steun binnen de Coalitie. Het is een kans om mooie mensen te ontmoeten met een inspirerende bevlogenheid.”