• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Hoe maken we meisjes enthousiast voor techniek?

11 april 2019

Vandaag is het Girlsday, een initiatief van VHTO (landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek) om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Meisjes scoren over het algemeen even hoog als jongens op exacte vakken als natuurkunde en wiskunde, maar toch kiezen minder meisjes voor een bètastudie of bètaprofiel. Hoe maken we meisjes enthousiast voor technische beroepen? Wiskundige Ionica Smeets vertelt hoe zij als kind parachutes maakte voor haar poppen en hoe je als ouder je kinderen kunt enthousiasmeren voor techniek en wetenschap. 

 

Geschreven door: Berna Toprak

 

“Meisjes krijgen een pop en die kan niks. Jongens krijgen lego en daarmee kun je 30 verschillende dingen bouwen. En dan vragen we ons af waarom er zo weinig meisjes een bètastudie doen.”

 

 

Wetenschap en techniek een ‘jongensding’


Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen het laagste aantal vrouwelijke afgestudeerden in een bètarichting. Dat meisjes minder vaak kiezen voor technische opleidingen en jongens minder vaak voor opleidingen in de zorg, lijkt onder andere een gevolg te zijn van stereotypen: in de beeldvorming zijn wetenschappers vaker man dan vrouw. Dit heeft invloed op de keuzes van meisjes omdat ze wetenschap en techniek meer als een ‘jongensding’ zien en denken dat ze dus minder geschikt zijn voor een technische studie. Zo was het aandeel meisjes binnen de sector techniek in het VMBO in 2017 nog geen 10%. Dat is overigens wel een verbetering ten opzichte van 2005, toen nog maar 6% van de leerlingen in VMBO-techniek een meisje was.

 

Mede daarom hebben wij onderzoek gedaan naar de beeldvorming van vrouwen in media en de invloed hiervan op de kansen van vrouwen. De resultaten van ons onderzoek hebben we verzameld in onze publicatie 'Beperkt Zicht'. 

 

 

Lees hier meer over Girlsday 2019