Genderneutrale boodschap in de reclame van Zeeman

27 maart 2018

WOMEN Inc. streeft naar een maatschappij waarin het voor je kansen niet uitmaakt of je als jongen of meisje geboren wordt. Toch is dit wel het geval. De reclame van Zeeman laat met een simpele boodschap zien dat dit ook anders kan.

 

Geschreven door: Erica Aprilia

 

Jongens in roze tutus en met piratenzwaard of meisjes achter een drumstel: Zeeman toont zonder poespas dat het ook anders kan. Hun motto: ‘kinderen denken niet in hokjes’ en dat is duidelijk te zien in deze video. Caroline van Turenhout, manager marketing & communicatie bij Zeeman, zegt over de reclame tegen Vance: “Kinderen zijn gewoon zoals ze zijn en kiezen zelf wat ze leuk vinden.” Zo simpel kan het zijn.

 

Invloed van reclame en beeldvorming op kinderen

Gender stereotypes en vooroordelen hebben gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen. In een onderzoek van Common Sense Media, ‘Watching Gender: How Stereotypes in Movies and on TV Impact Kids' Development’, geeft 75% (!) van de meisjes aan dat hun uiterlijk wordt beïnvloed door media. En ruim 38% van meisjes geeft aan te worden beïnvloed in hun toekomstige keuze voor een baan door TV en films. Zo is stereotype beeldvorming direct van invloed op de kansen van deze meisjes.


De constante blootstelling aan verouderde concepten als: “jongens zijn slimmer dan meisjes” en “vrouwen zijn beter in het zorgen dan mannen” leren kinderen hoe ze zich zouden moeten gedragen als jongetje of meisje. Als we dit vaak genoeg zien dan voelt het op den duur natuurlijk en vanzelfsprekend om bepaalde rollen als typisch mannelijk of typisch vrouwelijk te beschouwen. Hiermee heeft stereotypering invloed op hoe mannen en vrouwen zich zouden moeten gedragen. Minder stereotype beeldvorming = meer gelijke kansen!

 

Beperkt Zicht

We hebben ze allemaal. Bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Of ze nou zwart of wit, jong of oud, homo- of heteroseksueel zijn. Dit leidt tot stereotypering en daar willen we van af, want het staat gelijke kansen in de weg. Help je mee? Deel jouw voorbeelden van stereotypering met #BeperktZicht.

 

Lees hier meer over onze campagne #BeperktZicht.