• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Drie tips om prettiger de overgang door te komen

5 april 2017

Veel overgangsklachten worden niet meteen herkend of pas laat toegeschreven aan de overgang. Vrouwen herkennen klachten als opvliegers en nachtelijk zweten, maar weten bijvoorbeeld niet dat slapeloosheid, depressie en onrust ook bij de overgang kunnen horen. Gynaecoloog Anne-Mieke Omtzigt geeft drie tips om overgangssymptomen te herkennen en beter de overgang door te komen.

 

Vrouwen en hormonen: drie fasen

Er zijn drie levensfasen waarin hormonen het vrouwenlichaam sterk beïnvloeden: tijdens de puberteit, de zwangerschap en de overgang. Waar de andere twee fasen respectievelijk kort zijn, kan de overgang wel meer dan tien jaar duren. Sommige vrouwen blijven zelfs de rest van hun leven klachten ervaren. Desondanks bestaat er veel onwetendheid over de overgang, zowel bij vrouwen als bij professionals.

 

 

Drie tips van gynaecoloog Anne-Mieke Omtzigt

Wij spraken met gynaecoloog Anne-Mieke Omtzigt (Vrouw & klinieken) over de overgang. Lees haar drie tips die helpen om de overgang prettiger door te komen.

 

1. Luister naar je lichaam – en vraag anderen dat ook te doen

Veel (huis)artsen herkennen de minder voorkomende overgangsklachten niet. Er is simpelweg te weinig onderzoek naar gedaan. Gelukkig zijn er steeds meer instanties die de overgang serieus nemen en met oplossingen komen. Zo kun je je arts vragen om doorverwezen te worden naar een overgangsconsulent, gynaecoloog of andere specialist, afhankelijk van de klachten. Durf daarbij ook ‘out of the box’ te denken en ontdek of acupunctuur of massages misschien iets voor jou zijn. Neem je klachten serieus en vraag (desnoods dringend) aan je arts om dat ook te doen. Het gaat immers om jouw gezondheid.

 

2. De overgang en voeding

Tijdens de overgang neemt de hoeveelheid oestrogeen, het vrouwelijke hormoon, af. Deze afname beïnvloedt de darmflora en zorgt voor een vermindering van de aanmaak van serotonine, een stof die veel invloed heeft op de gemoedstoestand. Een verandering in je eetpatroon kan al een groot verschil maken in hoe je je voelt.


Het beperken van het aantal eetmomenten naar drie keer per dag helpt om de suikerspiegel stabiel te houden en vermindert zo het aantal opvliegers. Ook zijn voedingsmiddelen zoals kokos- en lijnzaadolie en vette vis een goede keuze. Opvallend genoeg worden ook eieren aangeraden. Eieren bevatten veel serotonine en kunnen daarom een positieve invloed hebben. Er zijn richtlijnen die wel 20 eieren per week aanraden!

 

3. De overgang en hormoontherapie

Hormoontherapie is een van de meest efficiënte methoden om overgangsklachten te verminderen. De plotselinge daling van het vrouwelijk hormoon zet heel de hormoonhuishouding op haar kop. Door gedurende deze schommelingen extra hormonen in te nemen, wordt dit effect onderdrukt. Het is dus niet zo dat hormoontherapie de overgang uitstelt. Toch maakt maar 5% van de Nederlandse vrouwen gebruik van hormoontherapie. In de omringende Europese landen ligt het percentage ruim vier keer hoger.

 

Bekijk hieronder de Facebook Live terug met gynaecoloog Anne-Mieke Omtzigt:

 

 

WOMEN Inc. zet zich samen met Amsterdam UMC en Instituut Gak in om meer over de overgang te praten, meer onderzoek naar deze periode te doen en het taboe te doorbreken. Met het project Vitaliteit op de Werkvloer willen Amsterdam UMC, Instituut Gak, en WOMEN Inc. meer aandacht creëren voor de impact van vrouwspecifieke levensfasen zoals de overgang. 

 

Meer over de overgang:
Tips van deskundigen
Herken de overgang
Wat betekent de overgang voor Josephine