De weg naar werkgeluk start bij inclusief werkgeverschap

28 september 2018


Geschreven door: Jannet Vaessen

 

Deze week wordt in achttien landen, waaronder Nederland, de Week van het Werkgeluk georganiseerd. Werkgeluk is het nieuwe modewoord in arbeidsland, en dat is niet zo vreemd. Al jarenlang rinkelen de alarmbellen om te waarschuwen voor beroepsziekte nummer één: werkstress. Ongeveer een miljoen werknemers loopt het risico om met een burn-out thuis te komen zitten. Wie gelukkig is met haar of zijn baan, zo hopen we dan, zal van stress niet zo veel te duchten hebben. 

 

Gelukkige werknemers leveren winst op. Niet alleen omdat ze minder vaak ziek zijn of minder kans op een burn-out hebben. Maar ook omdat ze doorgaans productiever, loyaler, creatiever en meer betrokken zijn. Kortom: werkgeluk als de heilige graal voor organisaties en managers. Toch blijft het een wat vage term. En is het dus goed om op een rijtje te zetten wat precies de voorwaarden zijn om het pad naar werkgeluk succesvol te bewandelen. Wat mij betreft begint alles met inclusief werkgeverschap. Toegegeven, ook dat is een term waarbij niet iedereen meteen een helder beeld voor ogen heeft. Daarom hieronder een aantal van de belangrijkste pijlers.  

Te beginnen met het loon. Nee, werkgeluk hangt zeker niet af van salaris, promoties of bonussen. Maar wel van gelijke behandeling, ook op het gebied van beloning. Dat verzekeraar Aegon deze zomer het gelijke loon voor mannen en vrouwen in de nieuwe cao vastlegde, is dan ook een stap die navolging verdient. Daarnaast is het voor werkgevers belangrijk om de combinatie van werk- en zorgtaken zo goed mogelijk te faciliteren. Ongeveer de helft van alle medewerkers combineert betaald werk met onbetaalde zorgtaken voor kinderen. En één op de vijf medewerkers combineert een baan met mantelzorgtaken. Een inclusieve werkgever zet in op het uitbreiden van partner- en zorgverloven om uitval te voorkomen en de medewerkers die zorgtaken op zich nemen een helpende hand te bieden. Bedrijven als Microsoft en Renault hebben hier de afgelopen jaren al het goede voorbeeld gegeven. 

 

Van bovengenoemde zorgtaken komt nog altijd het grootste deel op de schouders van vrouwen terecht. Dat zij mede hierdoor ervoor ‘kiezen’ om minder te gaan werken, kost ons veel geld – zo berekende McKinsey recent. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie volgens het adviesbureau een extra impuls krijgen van 114 miljard euro. Rekening houden met genderverschillen vormt een belangrijke voorwaarde voor inclusief werkgeverschap. Bijvoorbeeld door beter te kijken naar de impact van vrouwspecifieke levensfasen zoals zwangerschap, maar ook de overgang. Door dergelijke onderwerpen alleen al makkelijker bespreekbaar te maken en mee te denken over praktische oplossingen zet je als werkgever al een belangrijke stap. 

 

Uit het onderzoek van McKinsey bleek ook dat tachtig procent van de Nederlanders vindt dat een jonge vrouw met kinderen niet meer dan drie dagen per week zou moeten werken. Dit soort ingesleten rolpatronen en de al dan niet onbewuste vooroordelen die er achter schuil gaan, vormen het grootste obstakel op weg naar inclusief werkgeverschap én werkgeluk. Onbewuste aannames over de ambities van vrouwen met kinderen, de financiële verantwoordelijkheid van mannen en bij wie zorgtaken thuis horen, kunnen de groei van werknemers belemmeren. De inclusieve werkgever is zich bewust van de vooroordelen en aannames die in zijn of haar organisatie leven. En stuurt actief bij om de nadelige effecten ervan het hoofd te bieden. 

 

Winst in de huidige ‘war on talent’ gloort voor de werkgever die ongelijkheid uit de organisatie weet te slopen. Bovendien neemt dan de doorstroom van meer divers talent en het aantal vrouwen in topfuncties toe. En dat het ook economisch heel verstandig is, werd al meermaals becijferd. Zaak dus dat werkgevers op weg naar die heilige graal van het werkgeluk snel de eerste stap zetten. Laat deze week daar een mooi startschot voor zijn. Welk woord je er ook voor neemt, als je een slimme werkgever bent, ben je op de toekomst voorbereid.

 

Jannet Vaessen is directeur van WOMEN Inc. en auteur van het boek IEDEREEN Inc.