• WOMEN Inc.
     
    Wij vergroten de kansen van vrouwen op de thema’s geld, gezondheid en beeldvorming. En streven naar een wereld waarin het niet uitmaakt of je als meisje of jongen wordt geboren.
  • Nieuws & Agenda
     
    • Waarom de afbraak van ons onderwijs ook een vrouwenonderwerp is
    • Masterclass: 'Wat is de winst van werkgeluk'
    » Lees het laatste nieuws!
  • Doe mee!
     
    Deel je verhaal op het Podium, plaats een oproep op het Prikbord of test jezelf. Sluit je aan bij het snel groeiende en diverse WOMEN Inc. netwerk.
  • aanTafel
     
    ❝ Inspirerend ❞ | ❝ Leerzaam ❞
    ❝ Bijzonder ❞ | ❝ Zeer waardevol ❞
    Schuif aanTafel, ga in gesprek over doel, lef & netwerk en ervaar het zelf!

Beeldvorming: het gevaar van een enkel verhaal

10 september 2017

WOMEN Inc. streeft naar een maatschappij waarin het niet uitmaakt of je een vrouw of een man bent. Nu maakt dat namelijk wel uit. Dit zien we terug in het loonverschil, de verdeling van zorg en werk, en in de gezondheidszorg. Stereotypes en vooroordelen hebben invloed op de positie van vrouwen in Nederland. Schrijfster Chimamanda Adichie legt in deze TED Talk glashelder uit wat het gevaar van stereotypes zijn.

Geschreven door: Berna Toprak

 

 

Beeldvorming in de media

“Het probleem met stereotypering is niet dat ze onwaar zijn, maar dat ze onvolledig zijn. Ze maken één verhaal tot het enige verhaal”, vertelt Chimamanda Adichie. Door groepen op een eenzijdige manier in beeld te brengen wordt  een onvolledig verhaal verteld. Dit leidt tot serieuze misvattingen en heeft invloed op de kansen van mensen die buiten de norm vallen. Om in kaart te brengen hoe vaak en op welke manier vrouwen, ouderen en etnische minderheden in beeld worden gebracht hebben wij onderzoek gedaan naar de meest recente cijfers en trends op het gebied van beeldvorming in de media.

 

De feiten:

  • Vrouwen worden 6x vaker in privé omgeving gefotografeerd op nieuws gerelateerde krantenfoto's dan mannen.

  • 88% van de experts die in het nieuws komen is man.

  • Slechts 9,8% van de mensen die in beeld worden gebracht heeft een etnisch diverse achtergrond.

  • Naarmate ze ouder worden komen vrouwen minder vaak in beeld in nieuwsmedia.

 

Beperkt Zicht

We hebben ze allemaal. Bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Of ze nou zwart of wit, jong of oud, homo- of heteroseksueel zijn. Dit leidt tot stereotypering en daar willen we van af, want het staat gelijke kansen in de weg. Help je mee? Deel jouw voorbeelden van stereotypering met #BeperktZicht.

 

Bekijk de Campagne BeperktZicht