Interview Linda Aiello
Zo werkt het bij Salesforce
Salesforce is een internationaal bedrijf dat bedrijfssoftware aanbiedt op het gebied van klantrelatiebeheer. Zij zijn bezig met onderzoek naar gelijke beloning binnen de organisatie. Wij spraken Linda Aiello, Senior Vice President International Employee Success bij Salesforce.
Klopt het dat jullie CEO het initiatief heeft genomen om inzicht te krijgen in (on)gelijke beloning? Waarom deed hij dit?
“In 2015 vroeg onze Chief People Officer aan onze CEO, Marc Benioff, of hij vermoedde dat we bij Salesforce mannen en vrouwen ongelijk betalen voor gelijk werk. Marc dacht dat dit niet mogelijk was, vooral omdat er sinds de oprichting van het bedrijf in 1999 enorm veel aandacht is geweest voor sociale verantwoordelijkheid, gelijkheid en diversiteit. Het behoud en de promotie van vrouwen is daarbij altijd een prioriteit geweest. Marc wilde de mogelijkheid echter niet uitsluiten zonder gedegen onderzoek te doen. Voordat we de zaak zijn ingedoken, ging hij al akkoord met alle middelen die eventueel nodig zouden zijn om de loonkloof binnen Salesforce te dichten. Gelijkheid is een belangrijke waarde binnen Salesforce – het geeft aan hoe we onze zaken doen en we geloven dat gelijkheid en diversiteit ons een beter bedrijf maken. Om die reden vond Marc het heel belangrijk om de feiten boven tafel te krijgen en daarop, waar nodig, actie te ondernemen. Er bleek sprake te zijn van ongelijke beloning. Uiteindelijk heeft Salesforce meer dan $10 miljoen uitgegeven om gelijke beloning voor gelijk werk te verzekeren.”
We horen vaak dat werkgevers bepaalde drempels zien voor een dergelijk onderzoek. Zoals hoge kosten, privacy, de tijdsinvestering en eventuele negatieve resultaten. Is dit herkenbaar?
“De loonkloof dichten is niet moeilijk. Er is geen betere tijd om ermee aan de slag te gaan dan nu. Met één druk op de knop kunnen CEO’s gelijk betalen. We hebben de data. We weten waar iedereen recht op heeft. Er is geen excuus. Elk bedrijf kan doen wat wij doen. En ja, daarvoor is een investering nodig. Bijvoorbeeld om te onderzoeken wat mannen en vrouwen verdienen, en om mogelijke verschillen gelijk te trekken. Het kost tijd, maar wat zegt het als je niks doet? Er is een commitment nodig, die we bij Salesforce heel serieus nemen en waarvan we hopen dat anderen dat ook doen. Het feit dat we hiermee bezig zijn heeft ook impact op de sfeer binnen ons bedrijf.”
Toen jullie erachter kwamen dat er sprake was van ongelijke beloning hebben jullie dit dus recht getrokken. Toen jullie later nogmaals een check deden, bleek er echter opnieuw ongelijke beloning te zijn ontstaan. Waar kwam dit vandaan?
“Er zijn veel factoren die bijdragen aan verschillen in salaris – waaronder marktschommelingen, fusies en acquisitie. Toen we na het rechttrekken van de loonverschillen nogmaals een check deden, bleek er opnieuw ongelijke beloning te zijn ontstaan. Waar kwam dit vandaan? We vonden de oorzaak en de oplossing: nu vragen we nieuwe medewerkers bij binnenkomst niet meer naar hun oude salaris. Gelukkig zien we dat elk jaar de loonverschillen dalen, ondanks dat we als bedrijf snel groeien.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat de verschillen blijven afnemen?
“Elk jaar houden we een beloningsonderzoek en leren we weer wat nieuws dat ons helpt om het proces te verbeteren. Dit jaar hebben we gelijk loon opgenomen in ons jaarlijkse medewerkers compensatieproces, al is het niet voldoende om dit maar één keer per jaar te bekijken. Daarom kijken we naar de hele periode dat een medewerker bij ons is. Dit begint natuurlijk bij het recruiten. We werken naar een gestandaardiseerd proces voor het invullen van salaris en daarnaast kijken we naar de verdeling van promoties en hoe bonussen verdeeld zijn tussen mannen en vrouwen, en mensen met verschillende etniciteiten.”
Wordt het onderzoek naar gelijke beloning nu jaarlijks herhaald?
“Ja. Gelijkheid is een kernwaarde van Salesforce, en daarvan is dit doorlopende onderzoek naar gelijke betaling een krachtig voorbeeld. Vier jaar geleden hebben we gelijke beloning een onderdeel gemaakt van ons DNA en ik ben trots dat ik kan zeggen dat de commitment op dit onderwerp nooit sterker is geweest. We hebben eerder dit jaar vier onderzoeken voltooid, waarna we concludeerden dat 5% van onze 35.000 medewerkers over de hele wereld een aanpassing nodig hadden op hun salaris. Van de mensen die een aanpassing verdienden was 39% vrouw, 54% man, en 7% van de aanpassingen moest gedaan worden op basis van etniciteit. We hebben als bedrijf $1.6 miljoen besteed om deze aanpassingen door te voeren en we zullen dit blijven doen.”
Wat vinden jullie medewerkers ervan dat jullie dit onderwerp oppakken?
“Onze medewerkers zijn blij om te werken bij een bedrijf dat deze zaak serieus neemt.”
Hebben jullie ook andere inzichten gekregen, naast inzicht in gelijke beloning? Bijvoorbeeld over de representatie van vrouwen in managementposities?
“Het behoud en de promotie van vrouwen is altijd een prioriteit geweest en zal dat altijd blijven. Dit is niet een gevolg van onze onderzoeken naar gelijke beloning, maar dit is onderdeel van onze normale manier van werken. Een belangrijk moment in de route naar gelijkheid is het wervingsproces – het moment om de best gekwalificeerde en diverse kandidaten te bereiken. We hebben inclusieve wervings- en leiderschapsprincipes geïmplementeerd om bewust te zijn van onze eventuele vooroordelen. Een goed voorbeeld van één van deze principes is dat het enorm belangrijk is om vrouwelijke werknemers te behouden en vrouwen in staat te stellen hun carrière te laten groeien. Het is cruciaal dat we onze leidinggevenden hierbij betrekken. Vorig jaar zijn we begonnen met het maandelijks sturen van data over diversiteit naar het team van leidinggevenden – bijvoorbeeld hoeveel vrouwen (en andere minderheden) heb je aangenomen/promotie aangeboden? Hoeveel vrouwen (en andere minderheden) zijn vertrokken? Onze conclusie is dat dit helpt om gelijkheid on top of mind te houden binnen het team van leidinggevenden, dat ze beter de cultuur van hun team begrijpen en dat ze kunnen identificeren op welke punten hun team kan verbeteren. In 2017 is het aantal vrouwen in leidinggevende posities gestegen met 34,4%, een positieve trend voor het derde opeenvolgende jaar.”
Is er voor een werkgever ook winst te behalen rond dit onderwerp?
“Naast dat het voor ons als bedrijf belangrijk is, is het ook slim. Ons eigen onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die investeren in gelijkheid – bijvoorbeeld door middel van diversiteitsprogramma’s en gelijke beloning – een voordeel hebben boven bedrijven die dit niet doen. Er is dus absoluut een voordeel voor het bedrijf, naast dat het voor ons het enige juiste is om te doen.”
Werkgevers denken vaak dat het bij hen niet speelt, wat zou jij hen mee willen geven?
“Zoals gezegd, ondanks dat gelijkheid sinds de oprichting van Salesforce enorm belangrijk is, was er bij ons sprake van ongelijke beloning. Marc dacht dat dit niet mogelijk was, maar zonder het onderzoek zou hij nooit de feiten gezien hebben. Ik zou iedere organisatie, klein of groot, aanraden om te kijken naar hoe ze hun medewerkers belonen en daarop te handelen als ze stuiten op ongelijkheid.”