Onze impact

WOMEN Inc. wil voorkomen dat bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen gelijke kansen in de weg staan en voert campagne om stereotypering in de media aan te pakken. Want stereotypen beschrijven niet alleen hoe vrouwen en mannen zijn, hoe ze zich gedragen en waar ze goed in zijn, ze schrijven ook voor hoe ze zich horen te gedragen en waar ze goed in zouden moeten zijn. Lees hier welke impact we al hebben gerealiseerd.

2017

  • Lancering campagne #BeperktZicht


    De vakanties zijn voorbij, de komkommertijd is over en het media-seizoen barst weer los. Voor WOMEN Inc. is dit de perfecte aanleiding om de campagne BeperktZicht te lanceren en de maand september uit te roepen tot ‘Maand van de Beeldvorming’.

    Tijdens deze actiemaand roepen wij publiek én mediamakers op extra alert te zijn op stereotypering in de media. Want stereotypering gebeurt vaak onbewust. En door hier ieder jaar -aan het begin van het nieuwe seizoen- weer even éxtra bij stil te staan, streven we samen naar steeds meer diverse, nieuwe taal, beelden en rolmodellen. Het hele jaar door.

     
  • Gastles bij Hogeschool Ede


    Op 31 mei heeft onze collega Berna Toprak een gastles gegeven aan 25 derdejaars studenten van de HBO opleiding 'Bachelor Journalistiek'. De gastles ging over beeldvorming en de representatie van mannen en vrouwen in Nederlandse Media. De les eindigde in een mooie discussie over hoe zij als toekomstig journalisten een verschil kunnen maken op dit thema. 

  • Gastles bij Hogeschool van Amsterdam


    Op 30 mei heeft onze collega Berna Toprak aan 25 eerstejaars studenten van de opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming een gastcollege gegeven tijdens de les 'Vrouw & Emancipatie'. Deze gastles ging over onze Publicatie BeperktZicht en beeldvorming in de media. 

  • Panelgesprek over Inclusiviteit


    WOMEN Inc. was in mei als gesprekspartner aanwezig bij een debat van Vileine over inclusiviteit. Collega Berna Toprak nam samen met Sylvana Simons (politicus), Janice Deul (fashion activist) en Aybala Carlak (journalist) deel aan een panelgesprek over inclusiviteit in de vrouwenbeweging. Bij dit debat waren circa 40 personen aanwezig.

  • Workshop tijdens het 35 jarige jubileum van Vrouw & Media


    Om hun 35 jarige bestaan te vieren organiseerde stichting Vrouw en Media een hele dag met verschillende workshops voor hun leden. WOMEN Inc. werd gevraagd een workshop te organiseren over de rol van mediamakers in beeldvorming en hoe zij het verschil kunnen maken. De workshop werd gevolgd door o.a. Amber Brantsen, presentator van het NOS Journaal.

  • WOMEN Inc. bij de kick off van het unconscious bias traject bij de NTR


    De publieke omroep NTR neemt zijn verantwoordelijkheid om van en voor iedereen te zijn serieus en start een meerjarig traject om de werkvloer en hun content diverser te maken. Collega Berna gaf aan de ruim 90 mediamakers die aanwezig waren een korte presentatie over de rol van mediamakers in beeldvorming en hoe zij het verschil kunnen maken.

  • Bijeenkomst over beeldvorming in kinderboeken


    Stichting Zo-Ook streeft naar grote diversiteit in kinderboeken en organiseert een panelgesprek over rolpatronen in kinderboeken. Collega Berna nam deel aan dit panel en besprak welke gevolgen stereotype beeldvorming kan hebben voor de volgende generaties jongens en meisjes.

  • Mediamakers gaan zelf aan de slag met publicatie ‘Beperkt Zicht’


    Geïnspireerd door de masterclass over de rol van mediamakers in beeldvorming schrijft strategist Nadine Ridder een mooi betoog over hoe de media inclusiever kan zijn: 'De media- en reclamebranche moet kleur bekennen'.

  • WOMEN Inc. overhandigd publicatie ‘Beperkt Zicht’ aan sleutelfiguren in de media


    Ter afsluiting van het onderzoeksjaar naar de representatie van vrouwen in de media heeft WOMEN Inc. de resultaten overhandigd aan verschillende sleutelfiguren uit de media, waaronder Kim Koppenol (RTL Nederland), Frans Klein (NPO), Daphne Laan (Google) en Perre van den Brink (Vice). De masterclass over de rol van mediamakers in beeldvorming werd bezocht door ruim 140 mediamakers. De #BeperktZicht was die dag trending en de publicatie is ruim 1500 keer gedownload!

     

2016

  • WOMEN Inc. start onderzoeksjaar naar representatie van vrouwen in de media


    Beeldvorming in de media heeft grote invloed op hoe wij over de rollen en eigenschappen van vrouwen en mannen denken. Om dit te ontrafelen start WOMEN Inc. een onderzoeksjaar. In samenwerking met Atria, Universiteit Utrecht, Direct Research, Ecorys en onderzoeker Claartje Vinkenburg hebben we in kaart gebracht hoe beeldvorming werkt en wat daarvan de effecten zijn op de maatschappij, welke rol mediamakers hierin hebben en hoe het staat met de representatie van vrouwen en mannen in Nederlandse media. De belangrijkste conclusies hebben we verzameld in onze publicatie “Beperkt Zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming”