Nike eert vrouwelijke atleten uit het Midden-Oosten in nieuwe campagne

Prachtige video van Nike. Eén vraag staat centraal in de video: wat zullen ze over jou zeggen? Hiermee kaart Nike onbewuste en bewuste vooroordelen aan over de rol van vrouwen en doorbreekt deze door inspirerende rolmodellen in beeld te brengen die zich niet laten belemmeren door deze vooroordelen. In de campagne zien we schermer Ines Boubakri, bokser Arifa Bseiso, parcourtrainer Amal Mourad, boxer Arifa Bseiso, kunstschaatsster Zahra Lari en zangeres Balqees Fathi. Stuk voor stuk topatleten die hun eigen keuzes durven te maken.

 


De video begint met een vrouw die haar hoofddoek rechtzet voor het hardlopen. Dan zegt een stem: “Wat zullen ze over je zeggen? Dat je hier niet hoort te zijn? Dat het niet voor jou is? Dat dit niet jouw spel is? Of misschien, zeggen ze wel dat je sterk bent. Dat niemand je kan tegenhouden. Dat je altijd een weg vindt. Dat je hun gelijke bent. Dat je indruk hebt gemaakt. Of misschien zeggen ze dat je groots zult zijn.”

 

#BeperktZicht
Afgelopen jaar heeft WOMEN Inc. samen  met onafhankelijke onderzoeksinstellingen de laatste feiten en cijfers over beeldvorming in de media in kaart gebracht. We hebben onderzocht hoe vaak en op welke manier vrouwen, mannen, etnische minderheden en ouderen in beeld worden gebracht. Hieruit blijkt dat, zeker in nieuwsmedia, mannen vaker in beeld worden gebracht dan vrouwen en dat de manier waarop ze in beeld worden gebracht sterk overeenkomt met stereotypes: de man als de natuurlijke leider en expert, de vrouw als het huiselijke, ondergeschikte type.

 

Vooroordelen doorbreken
Door dezelfde stereotype beelden te blijven herhalen werken we vooroordelen in de hand. Want beelden en woorden beschrijven niet alleen de werkelijkheid, ze schrijven ook voor hoe wij de werkelijkheid zien. Daarom is het belangrijk dat media uitingen zoals reclames, films en nieuws een representatief beeld weergeven van onze maatschappij. Dat gebeurt op dit moment nog te weinig. Nike laat met deze campagne zien hoe je dit kunt doorbreken. Download onze publicatie ‘Beperkt Zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming’ voor meer voorbeelden en tips. 

 

Andere bekeken ook:
Beeldvorming: het gevaar van een enkel verhaal
Vooroordelen in taalgebruik: 3 manieren