Janice Deul: "We moeten de kracht van mode en magazines gebruiken om de maatschappij meer inclusief te maken"

Geschreven door: Berna Toprak

 

Harper’s Bazaar, VOGUE en ELLE staan deze maand in het teken van diversiteit. Want ook in modebladen wordt nog een te eenzijdig beeld van vrouwen neergezet. Dat moet anders vindt fashion-activist/-adviseur Janice Deul: “We moeten de kracht van mode en magazines gebruiken om de maatschappij meer inclusief te maken".

 

Impliciete boodschap

Over modebladen wordt nogal eens geringschattend gedaan. Onterecht, vindt Janice Deul, die sinds 1998 in die wereld werkzaam is: “Het gaat niet alleen om schoenen, jassen en tassen. Bladen als VOGUE, Harper’s Bazaar en ELLE hebben ook een grote maatschappelijke functie. Ze beschrijven niet alleen wat we als ‘mooi’, ‘fashionable’ of ‘stijlvol’ beschouwen; ze bepalen dit ook.” 

 

Janice geeft aan dat het niet alleen belangrijk is dat er meer modellen in beeld worden gebracht die afwijken van het standaardplaatje (jong, wit, dun), maar dat er ook goed moet worden gekeken naar de manier waarop dit gebeurt: “Zwarte modellen zie je vaak in juwelenreportages of in knalkleuren (‘want dat valt zo lekker op’), terwijl zij net zo goed als elk ander model een bruids-, couture- of beautyshoot kunnen doen. Ze zijn meer dan hun huidskleur! Op groepscovers, met meerdere modellen, staat het donkerste model vaak het minst op de voorgrond, weet Janice. “In een ‘ondergeschikte’ positie of ‘in de marge’ en vaak wijkt ook de styling af. Dat lijkt onschuldig, maar impliciet geef je hiermee een boodschap af: donkere modellen zijn ‘anders’ en horen er niet echt bij. Ze staan lager in de (beauty-)rangorde.”

 

   

 

Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden waarmee de (etnische) diversiteit onder vrouwen wordt gevierd: “De septembercover van de Nederlandse ELLE maakt me echt blij. Die is zo fris en gelijkwaardig. Niet alleen wordt het donkere model prominent in beeld gebracht; ze draagt het haar ook in bantu knots. Het komt niet vaak voor dat je een zwarte vrouw met een dergelijke traditioneel Afrikaanse haarstijl op een cover van een high-end modeblad ziet.”


Door je stem te laten horen kan je verandering teweeg brengen

Door maatschappelijke ontwikkelingen, de macht van de sociale media en de lobby van modeactivisten als Janice Deul is diversiteit nu een aandachtspunt voor de Nederlandse modeglossies. Iets wat ELLE, Harper’s Bazaar en VOGUE deze maand laten zien. Janice: “Ik geloof niet dat redacties op een heel bewuste manier donkere modellen uitsluiten. Het is vaak eerder gemakzucht of desinteresse. Maar ook weldenkende mensen met goede intenties slaan de plank vaak heel erg mis waar het diversiteit betreft. Dat komt mede doordat ze nog te veel kijken door een “witte bril”  en leven in een “witte bubbel”. Door je hierover uit te spreken en goede voorbeelden te delen kun je hen wakker schudden en bewustwording creëren. Uiteindelijk willen we allemaal een inclusieve samenleving, eentje waarin iedereen meedóet. Om dat te bereiken is het belangrijk dat iedereen ook meetélt."

 

Modebladen hebben een enorme invloed op het zelfbeeld en wereldbeeld van meiden, vrouwen én mannen. Het schoonheidsideaal uit de bladen vind je immers overal terug; in commercials, tv-series, films etc. "Het is dus belangrijk dat magazines de schoonheid van mensen in alle kleuren maten, genders, stijlen en leeftijden vieren. Daar wordt de wereld alleen maar mooier van”, vertelt Janice. 


Beperkt Zicht

Verandering teweeg brengen kan niet zonder je stem te laten horen, aldus Janice. Zij steunt dan ook de campagne Beperkt Zicht. Want we hebben ze allemaal. Bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Of ze nou zwart of wit, jong of oud, homo- of heteroseksueel zijn. Dit leidt tot stereotypering en daar willen we vanaf, want het staat gelijke kansen in de weg en leidt tot een verspilling van schoonheid en talent. Help je mee? Deel jouw voorbeelden van stereotypering met #BeperktZicht