Adverteerders trekken zich terug van seksistische websites

Meer dan 140 vrouwen ondertekenden een manifest waarin adverteerders worden opgeroepen niet langer hun advertenties naast seksistische inhoud op websites als GeenStijl en Dumpert te zetten. Claudia de Breij, Eva Jinek, Heleen Mees en tal van mensen uit de mediawereld hebben dit manifest gesteund.

 

 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De aanleiding voor deze actie is een oproep aan GeenStijl-lezers om seksistische commentaren te geven op een foto van Volkskrant-journaliste Loes Reijmer. Samen met NRC-Columniste Rosanne Hertzberger schreef Loes Reijmer een manifest waarin ze adverteerders aanspreekt op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Inmiddels hebben het ministerie van Defensie, bierbrouwer Grolsch en het Wereld Natuur Fonds zich teruggetrokken als adverteerders.

 

Vrouwen hebben vaker last van online bedreigingen

Met deze actie willen met name vrouwen uit de mediawereld een signaal geven dat ze seksistische uitingen en online intimidatie niet langer pikken. Uit een onderzoek van tijdschrift Vonk afgelopen maart, bleek dat twee op de drie vrouwelijke opiniemakers last hebben van online bedreigingen. Die bedreigingen variëren van 'Jij zou eens moeten worden verkracht', tot 'Ik weet waar je woont, hoer'. Uit een eerder onderzoek van de Britse dagblad The Guardian blijkt dat acht van de tien schrijvers die te maken krijgen met de meest beledigende commentaren vrouwen zijn.

 

Stereotype en seksistische uitingen in de media zijn niet onschuldig

Deze beelden en woorden zijn vaak gebaseerd op (on)bewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Dit staat gelijke kansen in de weg en kan zelfs zo ver gaan dat seksuele intimidatie genormaliseerd wordt. Daarom onderschrijft WOMEN Inc. het manifest ook en gaan we hierover in gesprek met mediamakers. In januari hebben wij onze publicatie ‘Beperkt Zicht’, waarin we de rol van mediamakers in beeldvorming onderzoeken, overhandigd aan een aantal sleutelfiguren in de media. Omdat mediamakers grote invloed hebben op hoe wij elkaar zien. Zij bepalen het beeld en de taal waarin we met elkaar omgaan. Zij geven hun visie op de werkelijkheid en vormen die tegelijkertijd voor hun kijkers, luisteraars en lezers.

 

 

Lees ook:

“Zaïre Krieger over blinde vlekken en magiërs”

“Worden vrouwen in de media anders behandeld dan mannen?”

“Onbewuste en bewuste vooroordelen staan gelijke kansen in de weg”