Delen

"Zorgende vaders" en "Werkende moeders"

Hoe worden mythen over mannen en vrouwen in stand gehouden door de media en wat zijn hier de consequenties van? Op dinsdag 3 juli heeft de Coalitie Beeldvorming in de Media in samenwerking met de Alliantie Samen Werkt Het! een succesvolle talkshow georganiseerd om antwoord te geven op deze vragen. Voor veel bezoekers bleek de talkshow een eye-opener te zijn!

Geschreven door: Berna Toprak

Vrouwen zijn meer gaan werken, maar niet minder gaan zorgen

In Nederland lopen we nog achter bij het doorbreken van traditionele genderrollen die de emancipatie van vrouwen in de weg staat. Hoewel de helft van alle Nederlanders werk- en zorgtaken het liefst gelijk verdelen, doet slechts 18% dit. Waar komt dit verschil tussen wens en werkelijkheid vandaan? Uit onderzoek blijkt dat bij het krijgen van een kind, vrouwen en mannen het traditionele model volgen waarin vrouwen met name de zorgtaken op zich nemen en mannen de kostwinner zijn. Een belangrijke verklaring hiervoor is onze beeldvorming van vrouwen en mannen.

Het is nog altijd meer geaccepteerd dat vrouwen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen dan dat mannen dit gaan doen. Elze Ghijsen, Programmamanager van de Coalitie Beeldvorming in de Media vertelt in haar introductie over haar eigen ervaringen: “Het lijkt alsof we nog een oud traditioneel jaren 50 beeld in ons hoofd hebben over genderrollen: vrouwen als verzorgers en mannen als kostwinners. Want ook al zijn vrouwen meer gaan werken, ze zijn niet minder gaan zorgen. We verwachten nog altijd dat zij verantwoordelijk zijn voor de zorgtaken.”

Key note @LizaMugge: “Er zijn weinig voorbeelden van politieke vaders en die er zijn kunnen rekenen op positieve feedback. Voor vrouwen geldt dat veel minder, hun competenties worden lager ingeschat als ze als lief en zorgzaam worden gezien.” #BeperktZicht

— WOMEN Inc. (@WOMENInc) 3 juli 2018

Mythes over vrouwen en mannen in de media

“Mythes worden in stand gehouden door onder andere tekenfilmseries, waarin genialiteit voorbehouden is voor jongens en mannen, vrouwen zijn schaars”, vertelt Liza Mügge (directeur Amsterdam Research Centre for Gender & Sexuality) in haar keynote lezing. Want media beschrijven niet alleen de werkelijkheid, ze schrijven deze ook voor. Ze laten ons zien wat normaal en geaccepteerd is. Om de mythes over de traditionele genderrollen te doorbreken is het ook belangrijk dat we ons omringen met nieuwe beelden. Noor Spanjer (hoofdredacteur Broadly) pleit daarom voor het uitbreiden van stereotypen: “Ik wil meer verschillende beelden van zwangere vrouwen zien, zoals rapper Cardi B. die ondanks haar zwangerschap al twerkend een spectaculaire show gaf tijdens het festival Coachella!”.

Als we de media mogen geloven is koken vooral een vrouwending, is het nog altijd een verrassing dat vrouwen CEO’s en mannen zorgzaam kunnen zijn. Deze eenzijdige beeldvorming van vrouwen en mannen draagt bij aan het in stand houden van de mythes over vrouwen en mannen. Dat moet en kan anders, vonden ook de aanwezigen. 100% van het publiek was het eens met de stelling dat mediamakers meer verantwoordelijkheid moeten nemen om een realistische man-vrouw beeld neer te zetten!

Maar hoe ga je hier als mediamaker mee om?

Anne Martens (redacteur bij het wetenschapsprogramma FOCUS), Emma Jackson (hoofd economisch nieuws NOS) en Marc Oosterhout (strategisch directeur reclamebureau N=5) vertellen hoe zij dit doen:

  • “Het is soms een enorm dilemma: ga je naar de waarheid kijken zoals die is waar 20% van de hoogleraren vrouw is? Of wil je het op TV 50/50 doen? Ik vind zelf dat we het op TV 50/50 moeten doen omdat de media toch een voorbeeldfunctie heeft.” – Anne Martens (redacteur wetenschapsprogramma FOCUS).
  • “Wij hebben onlangs bewust onze beeldbank aangevuld om stereotypen wat uit de weg te gaan. Want ook al zijn er veel vrouwen die arts zijn, dat zien we niet terug in de beeldbank. Daarom hebben wij onze beeldbank uitgebreid met foto’s van vrouwelijke artsen en vaders.” – Emma Jackson (hoofd economisch nieuws NOS)
  • “Tijdens een bijeenkomst van de Coalitie Beeldvorming in de Media heb ik voor het eerst het ongemak mogen meemaken om in een hokje gedrukt te worden. Er werd gesproken over de norm van ‘de witte man van 50+’. Ik ben ook een witte man van 50+ en voelde me een soort van schuldig. Toen ik dit benoemde reageerde iemand: “Kijk, dat bedoelen we. Dat is wat wij vaker voelen en waarom diversiteit belangrijk is”. Dat ongemak was voor mij echt een eye-opener. Ik heb het nu mijn missie gemaakt om iedereen dat ongemakkelijke gevoel te bezorgen!” – Marc Oosterhout (strategisch directeur reclamebureau N=5)

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent beeldvorming in de media? Sluit je aan bij onze LinkedIn groep!

> Bekijk de Talkshow terug

 

>> Bekijk de foto’s

Gerelateerde artikelen

Bekijk meer
  • Actueel
  • Werk
  • ...

"Door de coronacrisis heb ik noodgedwongen de kinderopvang moeten stopzetten."

  • Actueel
  • Werk
  • ...

Stress en burn-out klachten te vaak gemist

  • Actueel
  • Werk
  • ...

Het Werkt Niet: het systeem rond werk en zorg moet op de schop!

Bekijk meer